Op de Burgemeester Roelenweg komt meer ruimte om te fietsen en te wandelen. Ook wordt onderzocht of de snelheid van het gemotoriseerd verkeer verlaagd kan worden naar 30 kilometer per uur. Het stadsbestuur presenteerde donderdag de plannen voor de herinrichting van het gebied rondom de doorgaande weg. Het zogeheten Roelenkwartier moet een levendige stadswijk worden met woningen, kantoren, groen en ruimte voor recreatie, waardoor het beter aansluit op de binnenstad, Dieze en de rest van Zwolle.
Het Roelenkwartier is het gebied dat ligt tussen de Ferdinand Bolstraat, Govert Flinckstraat, Pannekoekendijk en het Zwarte Water. Burgemeester en wethouders concludeerden dat het Roelenkwartier momenteel niet de sfeer ademt van een centrumgebied.
De drukke Burgemeester Roelenweg met het vele verkeer splijt het gebied in twee delen waardoor het niet uitnodigt om er te verblijven en te recreëren. Met de nieuwe plannen moet daar verandering in komen: de noordzijde richt zich op wonen en werken en de zuidkant moet een parkachtige omgeving aan het water worden.
Tien jaar geleden ging de Burgemeester Roelenweg ook op de schop. Het fietspad aan de noordzijde verdween en de rotonde werd groter gemaakt om het toegenomen verkeer naar de binnenstad beter te laten doorstromen. “Zwolle wil in de toekomst een gastvrije en bereikbare stad blijven,” zei toenmalig wethouder René de Heer in 2014. “Omdat de stad de afgelopen jaren is gegroeid, is er meer verkeer richting de binnenstad. De Roelenweg is voor binnenstadbezoekers uit Holtenbroek, Stadshagen en de regio een belangrijke stadsentree. De weginrichting aanpassen is nodig om onze binnenstad toekomstproof te maken.”
Wonen en werken
Als het aan het huidige stadsbestuur ligt, komen er in het Roelenkwartier huur- en koopwoningen, waaronder studio’s en appartementen in verschillende prijsklassen. “Door nieuwe woningen en werkruimtes te bouwen wordt het een levendige en bruisende omgeving, met behoud van het unieke karakter als werklocatie,” aldus wethouder Gerdien Rots.
“Door een harmonieuze mix van wonen, werken en groen creëren we een aantrekkelijke en duurzame omgeving, waardoor dit stadsdeel echt onderdeel wordt van het Stadshart,” voegt Rots er enthousiast aan toe. “De samenwerking met buurtbewoners, marktpartijen, provincie en waterschap heeft geleid tot een visie waar ik trots op ben. Ik kijk uit naar de volgende stappen.”
Centrumhub met 700 parkeerplekken
De gemeente onderzoekt nog of er in het gebied plaats is voor een centrumhub met zo’n zevenhonderd parkeerplekken voor bewoners en bezoekers van de stad. Wanneer de eerste schop de grond in gaat is onbekend.
Als de gemeenteraad instemt met de voorgenomen plannen voor het Roelenkwartier start de fase waarin alles nader wordt uitgewerkt. Er wordt dan bekeken of het haalbaar is en in welke volgorde de plannen gerealiseerd kunnen worden. Het stadsbestuur verwacht dat dit en de daarop volgende procedure minstens een jaar in beslag nemen.