De brandweer is zaterdagavond urenlang in touw geweest om een brand in een elektrische auto te blussen. Op de parkeerplaats bij autobedrijf Van Mossel aan de Oude Meppelerweg vloog een Jaguar I-Pace, met een nieuwwaarde van rond de 92.000 euro, in brand tijdens het opladen van de accu’s. De brand bleek hardnekkig te zijn, meerdere keren vloog de auto opnieuw in brand. Zelfs in de takels, voor de bolide kopje-onder zou gaan in een waterbak, laaiden de vlammen weer op.
Omstreeks 21.20 uur kreeg de brandweer een melding binnen over een brandende auto bij het tankstation op de Oude Meppelerweg. De brand zou fel zijn en gepaard gaan met flinke rookontwikkeling. Tijdens het aanrijden van het eerste blusvoertuig werd opgeschaald naar middelbrand waardoor een tweede tankautospuit van de Zwolse brandweer naar het inferno werd gedirigeerd.
Na twintig minuten gaf de brandweer het sein brand meester. De Jaguar kon toen veilig van de laadpaal worden afgekoppeld. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. Het ontgrendelmechanisme van de stekker werkte niet meer. Met grof geweld werd de klep van de kofferbak aan de voorzijde van de auto opengebroken om de stekkerauto te ontkoppelen.
Speciale dompelcontainer
Een bergingsbedrijf kwam vanuit Wierden ter plaatse met een speciale dompelcontainer waarin uitgebrande elektrische auto’s onder water kunnen worden gezet. Rond 23.00 uur werd de auto opgetakeld om in de container geplaatst te worden. De Jaguar begon opnieuw stevig te roken en niet veel later laaiden de vlammen in het voertuig op.
De auto werd weer op de wielen gezet en opnieuw begon het bluswerk. De tweede poging om het voertuig in de dompelbak te takelen verliep probleemloos. De brandweer vulde de container met water om het accupakket zoveel mogelijk af te koelen. Na middernacht oordeelden de brandweer en berger dat het verantwoord was om de auto af te voeren naar Wierden.
Zorgen bij brandweer
Op het terrein van de Twentse vestiging van bergingsbedrijf Wolves blijft de Jaguar twee weken onder water staan om herontbranding te voorkomen. “Elektrische auto’s vormen een grote uitdaging voor de brandweer,” zegt de officier van dienst (OvD) van brandweer IJsselland. “Het beschadigde accupakket blijft zichzelf continu opwarmen waardoor er opnieuw brand ontstaat.”
Volgens de OvD was het een geluk bij een ongeluk dat de auto buiten stond en brandweerlieden er makkelijk bij konden komen. Hij maakt zich dan ook zorgen over de ondergrondse parkeergarages in de stad en de nog te bouwen parkeerhubs. In een aantal parkeerkelders bevinden zich al oplaadpunten voor elektrische auto’s. “Daar kom je niet bij met zo’n dompelcontainer,” aldus de brandweerchef. “Ook is de kans op overslag naar andere auto’s groot in parkeerkelders.”
In Zwolle worden de komende jaren rondom de binnenstad meerdere parkeergarages gebouwd. De gemeente streeft ernaar om de binnenstad autoluw te maken. Binnenstadbewoners moeten dan buiten het centrum parkeren in parkeerhubs. Die worden onder meer gebouwd bij de Burgemeester Roelenweg en onder de Luttenbergstraat. Het stadscentrum wordt vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone, waardoor het aantal elektrische auto’s mogelijk stijgt.