Zwolle – Kennen burgers het Waterschap Groot Salland? Naar het antwoord op die vraag liet het waterschap onderzoek uitvoeren onder burgers. En wat blijkt? 43 procent van de ondervraagden roept Groot Salland spontaan wanneer gevraagd wordt een organisatie te noemen die zich bezighoudt met water en 81 procent kent het waterschap van naam als die wordt genoemd.
De ondervraagde burgers omschrijven het Waterschap Groot Salland als betrouwbaar, milieubewust en onzichtbaar. Goed werk en geen klachten zijn ook veelgenoemde kreten. Bij het steekwoord onzichtbaar moet benadrukt worden dat respondenten aangaven het waterschap weliswaar redelijk onzichtbaar te vinden, maar dit juist als positief ervaren.
Taken van het waterschap die het meest werden genoemd, zijn zuiveren van afvalwater (37procent), zorgen voor een juist waterpeil in sloten, plassen en dergelijke (28 procent) én zorgen voor grondwater (25 procent). Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de naam Waterschap Groot Salland bekend is bij burgers. Mensen die er minder bekend of onbekend mee zijn, zijn vooral jongeren onder de 30 jaar, ouderen boven de 65 jaar en lager opgeleiden.
Groot Salland voerde het onderzoek uit op verzoek van het waterschapsbestuur dat wilde weten hoe bekend de naam en de taken van Groot Salland zijn. Met een vervolgonderzoek door het Groot Sallands Burgerpanel wordt bekeken welke communicatiemiddelen het waterschap het beste kan inzetten voor informatieoverdracht. De volgende peiling van dit burgerpanel wordt half maart uitgevoerd. Burgers die hieraan ook willen deelnemen, kunnen zich eenvoudig aanmelden via de website van Groot Salland, www.wgs.nl/burgerpanel .