Zwolle – Op zeven locaties langs de invalswegen van het Nationaal Landschap IJsseldelta zijn deze week welkomstborden geplaatst. Inwoners en bezoekers worden op die manier attent gemaakt op het feit dat ze dit bijzondere, cultuurhistorische gebied, binnenrijden. Het plaatsen van de borden is onderdeel van het programma om de zichtbaarheid en de beleving van het Nationaal landschap IJsseldelta in de komende jaren verder te versterken.
Het eerste welkomstbord is vrijdagmorgen onthuld door gedeputeerde Theo Rietkerk van de provincie Overijssel en wethouder Bert Boerman van de gemeente Kampen. Ook Klaas van der Wal, voorzitter van de onafhankelijke Adviesraad van het Nationaal Landschap IJsseldelta, zal assisteren. Dit bord staat langs de westelijke oprit van de oude IJsselbrug, ten zuiden van Kampen. De onthulling maakte onderdeel uit van een aantal bezoeken, die gedeputeerde Theo Rietkerk vandaag heeft afgelegd in Nationaal Landschap IJsseldelta.
Zeven locaties
De overige zes borden worden geplaatst bij de invalsweg vanuit Meppel richting Zwartsluis (N334). Langs de weg van Vollenhove naar Genemuiden/Zwartsluis (N331). Langs de weg van Lichtmis naar Hasselt (N377) en de weg van Zwolle naar Hasselt. Ook komt er een toegangsbord langs de weg van Zwolle naar ‘s- Heerenbroek en op de gemeentelijke weg van Zwolle in de richting van Zalk.
Beleving van de IJsseldelta: 100.000 ambassadeurs
De afgelopen vijf jaar is de uitwerking van het Uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta op stoom gekomen. Een groot aantal projecten is opgestart en gerealiseerd. Desondanks is de kennis over en het gevoel bij het Nationaal Landschap IJsseldelta in de regio nog niet overal even sterk. Dat is aanleiding om de komende jaren van het thema “beleving” (in de vorm van trots en betrokkenheid) een actiepunt te maken. Het Nationaal Landschap IJsseldelta moet zowel in de regio als daarbuiten sterker worden beleefd. Het is de bedoeling om: · De kennis over het verhaal en de cultuurhistorische waarde van het Nationaal Landschap IJsseldelta vergroten; · Het gevoel van trots van inwoners van de regio versterken; · Het verantwoordelijkheidsbesef voor dit bijzondere gebied laten groeien; · De animo tot participatie vergroten; · En zo uiteindelijk meer dan 100.000 ambassadeurs creëren (= het aantal inwoners van het gebied).
Reizende tentoonstelling
De provincie Overijssel heeft, in samenwerking met de gemeenten Kampen, Zwartewaterland, Zwolle en het Waterschap Groot Salland een programma ontwikkeld met diverse acties, gericht op bovenstaande doelstellingen. Eén van de acties is het realiseren van een reizende tentoonstelling, die de komende twee jaar op verschillende locaties in het Nationaal Landschap te zien zal zijn. Bibliotheken, gemeentehuizen, dorpscentra, overal zullen inwoners en bezoekers van het gebied de reizende tentoonstelling tegen gaan komen. Ook worden scholen rondom de tijdelijke locaties uitgenodigd een kijkje te komen nemen. De expositie vertelt de rijke geschiedenis van het Nationaal Landschap IJsseldelta, maar ook wat er gedaan wordt om de kwaliteiten van het gebied te behouden. Op diverse videoschermen kunnen prachtige beelden worden bekeken en interactieve spelletjes worden gedaan. De reizende tentoonstelling is tijdens de laatste IJsseldeltadag officieel in gebruik genomen.
Bezoekerscentra en informatiepunten
Daarnaast is in mei het eerste bezoekerscentrum van het Nationaal Landschap IJsseldelta officieel in gebruik genomen in Zwartsluis. Het is de bedoeling om in het komende jaar meer bezoekerscentra en informatiepunten te ontwikkelen. Op dit moment loopt er een onderzoek naar mogelijke locaties. De resultaten daarvan worden dit najaar bekend. De Zwartsluiser samenwerking van verschillende organisaties in één pand, dient daarbij als voorbeeld.
Held van de smaak Gedeputeerde
Theo Rietkerk en wethouder Bert Boerman hebben vanmorgen ook een bezoek gebracht aan het aardbeienbedrijf van Richard en Annet Kalter in IJsselmuiden. Hun bedrijf is net voor de vakantie uitgeroepen tot “Held van de smaak” van Overijssel. Op dit moment doet het bedrijf mee aan de landelijke “Held van de smaak” verkiezing. Wie Kalter wil steunen kan zijn stem uitbrengen op www.weekvandesmaak.nl.
Streekmerk voor de IJsseldelta
Kalter heeft het initiatief genomen om te komen tot een eigen merk van streekproducten uit de IJsseldelta. Er zijn genoeg kwalitatieve producten te noemen, zoals aardbeien, melk, kaas, tomaten en.. parfum . Het idee is om de producten duurzaam te produceren. Kalter deelt zijn ideeën op dit moment met tien enthousiaste ondernemers. Ook heeft de Rijksuniversiteit Groningen opdracht gekregen om voor een streekmerk in de IJsseldelta een business- en marketingplan te ontwikkelen.