Adverteren? Klik en informeer naar de mogelijkheden!

Moet het zo?

Door Dick Algra

Een ander punt is de sloop en nieuwbouw bij De Havezate.
Foto: Dick Algra

In Zwolle wordt vaak en veel aan de weg gesleuteld. Meestal is dat nodig, soms pakt het slecht uit. De renovatie van, wat zo mooi heet, de Kop van Assendorp heeft bijvoorbeeld bij de Dominicanenkerk een gevaarlijk kruispunt opgeleverd.

De stoepranden – langs het stukje singel daar iets verderop – die schuin oplopen, zijn wellicht bedoeld om als fietser bij gevaar naar rechts te kunnen uitwijken. Maar de praktijk leert dat fietsers, fatbike- en scooterbestuurders het trottoir tot hun terrein verheven hebben. Omdat het zo makkelijk kan.

Er zijn ook werkzaamheden, niet aan de wegen, maar bij particulieren of bedrijven, die voor overlast voor het verkeer zorgen. Twee voorbeelden, waarvan eentje in de binnenstad en eentje aan de Zwartewaterallee.

De eerste is de verbouw van een groot pand aan de Thorbeckegracht. Dat daar een steiger omheen gezet wordt lijkt me niet overbodig. Maar waarom er intussen al weken een behoorlijk stuk wegdek voor het pand met hekken is afgezet, zeven dagen in de week, ook tijdens de bouwvak, lijkt mij ietwat overdreven.

Een ander punt is de sloop en nieuwbouw bij De Havezate, aan de Gombertstraat. Daarvoor is een heel stuk fietspad, tussen Middelweg en Monteverdilaan, aan de Zwartewaterallee afgesloten. En er is een inrit en een uitrit aangelegd voor het bouwverkeer. Ik kom er bijna dagelijks een aantal keren langs en er kan toch echt niet gesproken worden van een overdaad aan bouwverkeer.

Waarom moet dat zo? Waarom moeten fietsers de weg (onnodig?) tweemaal oversteken met de risico’s van dien? Het fietspad maakt deel uit van een fietsroute voor bijvoorbeeld scholieren, onder meer afkomstig uit Genne/Streukel en omgeving.

Er is, dat vind ik echt onbegrijpelijk, ook een doorgang naar het bouwterrein vanuit de Gombertstraat. Maar daar staat op grote gele borden dat het in die straat verboden is voor bouwverkeer.

Hoezo dan maar aan de Zwartewaterallee een onbelemmerde in- en uitgang voor het genoemde bouwverkeer? Zijn de betreffend chauffeurs niet bekwaam genoeg om dat fietspad veilig over te steken? Daarbij, voor de kosten van de aanpassingen aan het fietspad had vast ook een verkeersregelaar in zo’n geel pak ingehuurd kunnen worden.

Voor mij wel weer het bewijs dat er veel achter bureaus wordt bedacht zonder een en ander aan de praktijk te toetsen. ’t Is jammer dat het niet alleen bij de overheid zo is.

Foto 1
Een ander punt is de sloop en nieuwbouw bij De Havezate.
Een ander punt is de sloop en nieuwbouw bij De Havezate.
Foto: Dick Algra

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)