Zwolle – In de eerste week van oktober krijgt een aantal bibliotheekleden een verzoek om mee te doen met een grootschalig klantonderzoek. Bibliotheek Zwolle gebruikt de resultaten van het onderzoek om de dienstverlening te verbeteren. Het onderzoek vindt dit jaar plaats in vrijwel alle bibliotheken in Overijssel. Daardoor kunnen de uitslagen worden vergeleken.
De bibliotheekleden krijgen via email de vraag of ze mee willen werken aan het onderzoek. Daarnaast staat op de website een link naar de vragenlijst zodat ook leden die niet benaderd zijn, mee kunnen doen. Meedoen kost ongeveer 10 minuten. De bibliotheek hoopt op een grote respons.
Om de kwaliteit van het bibliotheekwerk te verbeteren is in het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken in samenwerking met Onderzoeksbureau Leemans een vragenlijst ontwikkeld. Deze lijst is gebaseerd op de uitgangspunten van het Instituut van Nederlandse Kwaliteit. Met het beantwoorden van de vragen geven de bezoekers een oordeel over verschillende onderdelen van de dienstverlening zoals de collectie, de openingstijden en de website.
De bibliotheek is voortdurend bezig met het verbeteren van de dienstverlening. Op basis van de resultaten van deze en andere onderzoeken worden verbeteringen doorgevoerd. In een volgend onderzoek wordt dan gekeken of deze aanpassingen leiden tot grotere tevredenheid en betere resultaten. Door landelijk en provinciaal dezelfde vragenlijsten te gebruiken kunnen bibliotheken de uitkomsten met elkaar vergelijken hier conclusies uit trekken