Westenholte heeft er een nieuwe ontmoetingsplek bij. Donderdag 12 februari opende het Huis van de Wijk aan het Petuniaplein officieel de deuren. Wethouder Michiel van Willigen onthulde samen met initiatiefnemers en buurtbewoners de naam van de ontmoetingsruimte: Het Stinshuis.
Het Huis van de Wijk is bedoeld als laagdrempelige plek waar bewoners van alle leeftijden kunnen binnenlopen voor een kop koffie, een praatje, een vraag of een activiteit. “Het is een plek waar iedereen zich welkom, gehoord en ondersteund voelt. Zo versterken we de leefbaarheid en sociale veerkracht in de wijk en het welzijn van de mensen die er wonen,” aldus Van Willigen.

Foto: Pedro Sluiter
Ontstaan vanuit de wijk
Het Huis van de Wijk is ontstaan vanuit gesprekken met bewoners uit Westenholte. Er bleek behoefte te zijn aan een laagdrempelige plek waar je gewoon binnen kunt lopen voor een praatje of een leuke activiteit. Een plek waar het persoonlijke contact centraal staat. Het initiatief is een samenwerking tussen deltaWonen, Het Werkt Sociaal (voorheen Travers Welzijn) en de gemeente Zwolle.
De afgelopen maand is er samen met bewoners hard gewerkt aan de ruimte. De wanden zijn geschilderd, er ligt een nieuwe vloer en er is volop meegedacht over de inrichting en activiteiten. Bewoners staken de handen uit de mouwen, brachten spullen of kwamen met leuke ideeën.
De initiatiefnemers zijn hier ontzettend blij mee: vele handen maken licht werk.
Evert Leideman, bestuurder van deltaWonen: ‘Met dit Huis van de Wijk openen we niet alleen een gebouw, maar vooral een plek waar mensen elkaar vinden, ideeën ontstaan en de kracht van de gemeenschap zichtbaar wordt. Hier bouwen bewoners, professionals en vrijwilligers samen aan een inclusieve, veerkrachtige en toekomstbestendige wijk.’
Ontmoeting
Het Huis van de Wijk is er voor en door de wijk. Esther Rooseboom, opbouwwerker van Het Werkt Sociaal:
“Er is voldoende ruimte voor nieuwe activiteiten en ideeën. Samen gaan we het Huis van de Wijk vormgeven. Tijdens bewonersbijeenkomsten waren er al ideeën zoals het ruilen van stekjes, boeken en speelgoed, filmavonden en een haak- en breicafé.
Bewoners van Westenholte die mee willen bouwen aan een plek waar ontmoeting en naar elkaar omkijken centraal staan kunnen hiervoor contact met mij opnemen via e.rooseboom@travers.nl.”
Naast de initiatiefnemers zijn ook medewerkers van andere organisaties, zoals de wijkagent en de wijkverpleegkundige, regelmatig aanwezig in het Huis van de Wijk.



