Zwolle – Donderdag 11 november strijkt het nieuwe kameropera-initiatief Club Opera neer in Theater Odeon. In het voorjaar van 2010 was Club Opera al te gast in het Zwolse theater voor een pilot tournee, maar nu is dan de eerste echte Club Opera tournee in volle gang.
Club Opera is een kameropera / muziektheaterserie waarin de makers van nu zich presenteren. Zowel met hun voorstelling, als letterlijk aan hun publiek. Want na de voorstelling nemen regisseur, componiste en musici / acteurs uitgebreid de tijd om na te praten met hun publiek. Club Opera presenteert dit najaar de muziektheatervoorstelling The Open Road van componiste Kate Moore en regisseur Matthias Mooij. In de voorstelling ontmoet het hoofdpersonage verschillende figuren die hem proberen te overtuigen de gebaande paden te verlaten en op zoek te gaan naar een andere, onbekende wereld. Het libretto van The Open Road is ontleend aan de gedichtencyclus Song of the Open Road van de Amerikaanse schrijver Walt Whitman (1819-1892). Met deze cyclus schreef Whitman feitelijk een pleidooi voor het reizen als ultieme les voor het leven. Kate Moore heeft gedichten hieruit op muziek gezet, maar Matthias Mooij gebruikte in eerste instantie niet al het muzikale materiaal voor de voorstelling.
Nu het stuk in reprise gaat bij Club Opera maken regisseur en componiste van de gelegenheid gebruik om het stuk uit te breiden. Matthias Mooij: "Ik zie het stuk als een reis door het hoofd van een man die op een tweesprong staat. Hij is vastgelopen in zijn leven en verkent met behulp van de fantasie zijn mogelijkheden. De man maakt een imaginaire reis langs verschillende stations. Zo nu en dan stapt hij uit om de omgeving verder te verkennen. Soms timide, soms gulzig. Ik kan me goed voorstellen dat we de voorstelling kunnen verrijken door aan de bestaande stations nog een paar toe te voegen.“ In de voorstelling navigeren vijf personages door het landschap op zoek naar een nieuwe wereld, nieuwe avonturen en misschien een betere vestigingsplaats. Moore en Mooij streefden er bij het maken van het stuk naar om geen verschil meer te laten bestaan tussen musici en acteur en tussen tekst en muziek. Door alle instrumentalisten als personages te zien wordt de muziek een aaneenschakeling van dramatische gebeurtenissen en de dramatische handeling wordt tot muziek.
Componist & regisseur
Componiste Kate Moore woont en werkt als componist in Nederland en Australië. Zij heeft met de gerenommeerde Amerikaanse Bang on a Can All-stars samengewerkt aan een nieuwe compositie, Ridgeway, en schrijft voor uiteenlopende ensembles in Nederland zoals Ensemble Klang, Modelo62 en Orkest de Volharding. Haar werken worden uitgevoerd in The National Gallery of Australia, The Museum of Modern Art in Massachusetts America, Het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, het Korzo Theater in Den Haag en Theatre des Bouffes du Nord in Paris. Matthias Mooij werkt als regisseur in Nederland en Zwitserland. Recente werken zijn Salomé (Toneelschuur Haarlem 2009), Und oben standen wir (Basel 2008), Interieur (Festival a/d Werf en Oerol 2008), Hond Vrouw Man (Toneelschuur Haarlem 2007). Daarnaast werkt hij als assistent van regisseurs Ivo van Hove (o.a. Antonioni project) en Pierre Audi. Componist en regisseur werkten eerder al succesvol samen met hun muziektheatervoorstelling De stad (2007). The Open Road is hun tweede muziektheaterwerk. The Open Road is oorspronkelijk een productie van Korzo die in seizoen 2008 / 2009 in première ging en toen zes maal is uitgevoerd in Nederland. De voorstelling wordt nu hernomen door De Diamantfabriek, het nieuwe productiehuis voor hedendaags muziektheater in Amsterdam.
Club Opera
De serie Club Opera presenteert hedendaagse muziektheaterproducties en –makers en zet daarbij ontmoeting en dialoog tussen makers en publiek centraal. Het is een samenwerkingsverband van Nederlandse podia en productiehuizen, waaronder Odeon de Spiegel theaters en het Kameroperahuis. De opzet is informeel en met het oog op deelname van iedereen, ook – of misschien wel juist – de mensen die denken ‘dat ze geen verstand hebben van opera’. Bij een avond Club Opera hoort zowel een mooie voorstelling áls de borrel erna. Musici, acteurs en regisseur vergezellen hun publiek daarbij, want zij zijn gastheren en –vrouwen. Zij gaan het gesprek enthousiast aan en daarin worden zij ook geholpen door conservatoriumstudenten zang, die bemiddelen tussen publiek en makers.