Wie is Judith Agaath? Een zangeres die zichzelf niet laat vangen in labels en graag uitersten opzoekt in muzikale keuzes en emoties. Op zaterdag 9 mei staat deze creatieve duizendpoot, die haar tienertijd in Zwolle doorbracht, met haar band in Hedon. 1Zwolle sprak haar alvast over doen waar je blij van wordt, pleasen en uiteindelijk voor jezelf kiezen.
In haar show zijn naast bekende nummers van haar eerste album ‘Als niemand kijkt’ en recente singles ook nieuwe nummers te horen. “Ik vind het heel tof om mensen daar al in een vroeg stadium bij te betrekken.”

Foto: Geke Bosch
Zelf creëren
De in Wezep geboren performer omschrijft zichzelf als gevoelig. “Ik ben vaak blij maar kan ook heel verdrietig zijn, positief en hoopvol.”
Na haar middelbareschooltijd op het Carolus Clusius College in Zwolle en een opleiding musicaltheater koos ze uiteindelijk haar eigen pad. “Het performen vond ik geweldig, maar dit zelf creëren past beter bij mij. Daar ligt mijn kracht.”
Dat ‘makerschap’ uit zich in veel facetten. Ze bouwde de afgelopen jaren een groot online publiek op met haar handgeschreven teksten via haar Instagramaccount Tante Agaath. En in 2023 bracht ze haar popdebuutalbum Als Niemand Kijkt uit, met een theatershow in de Stadsschouwburg Utrecht.
Sindsdien werkt ze aan haar muziekcarrière met singles en optredens in onder meer Tivoli Vredenburg en De Doelen. In 2025 was ze daarnaast te zien in De Slimste Mens.
Veel verschillende stijlen
Judiths stijl wordt vergeleken met die van Eefje de Visser en Wende Snijders en dat herkent ze wel. “Maar ik heb een totaal andere energie en denk dat ik wat fladderiger ben. Misschien ook wel iets vrolijker”, lacht de zangeres. “Ik maak popmuziek met wat meer theatrale kenmerken. Een lied moet vooral een verhaal vertellen. Natuurlijk is het leuk als het publiek meedanst maar dat is niet mijn doel.“
De nu in Utrecht wonende artiest heeft zelf ook voorbeelden. “De laatst tijd luister ik graag naar Raye. Zij mixt veel verschillende soorten muziek en dat vind ik heel tof. Maar Wende Snijders is voor mij ook echt een voorbeeld. Omdat ze heel trouw is aan zichzelf en commercieel denken niet voorop staat. Laatst zag ik een video waarin ze zei dat ze niet goed was in ‘hitjes maken’. Dat komt omdat ze uniek is en dat bewonder ik aan haar.”
Judith houdt van artiesten die veel verschillende stijlen combineren. “Vroeger luisterde ik veel naar Queen. Dus mensen die niet in hokjes denken vind ik inspirerend.”
Wat heeft Judith eigenlijk met Zwolle? “Naast dat ik er op het Carolus Clusius College zat en even op de musicalschool studeerde heb ik in Assendorp gewoond. En ik heb leuke herinneringen aan Odeon omdat ik daar voor het eerst op een podium stond. Toen deed ik nog vooral theater. Nu past muziek beter bij me, dus daarom is het zo leuk om met mijn eigen show terug te komen in Hedon!”
Mee naar Carré
Judiths ultieme droom is optreden in Koninklijk Theater Carré. Via haar eigen Instagram account ‘Ik neem je mee naar Carré’, deelt ze haar voorbereidingen om die wens in vervulling te laten gaan.
Hoe is de tussenstand? “Naast dat er muziek voor gemaakt moet worden komt er financieel en productioneel heel veel bij kijken. En natuurlijk moet je ook een publiek opbouwen, je kunt niet alleen je ouders in de zaal hebben”, grapt Judith. “Ik neem er daarom rustig de tijd voor. Eerst natuurlijk deze tour maar er in 2028 staan zou wel mooi zijn.”
Grappig genoeg stond ze al eens in Carré als twintiger in musical ‘The Sound of Music. “Maar dat voelde niet als mijn droom, omdat ik toen niet deed wat ik echt wilde.”
Mens durf te leven
Wat hoop je dat het publiek meekrijgt na jouw voorstelling? “Ik hoop dat mensen hoopvol de zaal uitgaan. Soms ga je ergens heen en dan voel je ‘ik ga de dingen aanpakken’ ofzo. Dat is ook wat ik anderen wil meegeven, dat je gaat doen wat je écht wilt.”
Die boodschap is ook iets persoonlijks. “Ik ben de laatste jaren veel bezig met doen waar je blij van wordt. Dus sommige nummers gaan daar ook over. Het maakt niet uit wat voor creatiefs je gaat doen. Als je maar in beweging komt!”
Zijn er nog speciale of lievelingsnummers van Judith die ze in Hedon gaat spelen? “Ik ga nieuwe nummers laten horen en daar kijk ik het meest naar uit. Als cover breng ik ‘Mens durf te leven’. Dat heeft ook weer te maken met die boodschap van ‘ga het doen en laat je niet te veel van de wijs brengen door gedachten van anderen. “
Het nummer raakt Judith ook persoonlijk. “Ik ging best wel lang en extreem pleasend door het leven en heb toen zo gemerkt dat het niet werkte om jezelf constant aan de kant te zetten of heel perfectionistisch te zijn.”
Waar ik heen ga
“Mijn laatste nummer ‘Waar ik heen ga’, is totnogtoe wel mijn meest persoonlijke single. Dat gaat ook over het moment dat ik dacht: nu kies ik voor mezelf. Het had ook te maken met iemand uit mijn leven die totaal het verkeerde uit me haalde. En daar nam ik afstand van. Het schrijfproces was erg intens. Maar nu heb ik weer de ruimte om het te zingen zonder dat ik zelf in tranen uitbarst. Want dat wil je natuurlijk ook niet.”
In Hedon zal Judith verder ook wat nummers van haar eerste album ‘Als niemand kijkt’’, laten horen. Maar wie is Judith zelf als er niemand kijkt?
“Misschien ben ik nu wel dezelfde persoon, ook als de mensen wél kijken. Ik denk niet dat daar nog een groot verschil tussen zit. Heel vroeger vond ik zingen en performen al geweldig. En dat mag iedereen van mij nu zien!”
Judith Agaath treedt zaterdag 9 mei op vanaf 20.00 uur in de kleine zaal van Hedon. Tickets zijn te krijgen via de site.



