Eerste Zwolse NS-boa gaat werken met korte wapenstok

Foto: Pexels

NS start in Zwolle met een proef waarbij boa’s van Veiligheid & Service worden uitgerust met een korte wapenstok. De proef duurt één jaar en moet bijdragen aan de veiligheid van medewerkers en reizigers op stations en in treinen. Vanaf maandag 1 juni begint de eerste Zwolse NS-boa met het dragen van de wapenstok.

Zwolle is daarmee één van de vier locaties waar de pilot van start gaat. Eerder begonnen medewerkers al op Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Later volgt ook Den Bosch.

In totaal doen 75 van de 680 NS-medewerkers van Veiligheid & Service mee aan de proef. Vorig jaar kreeg NS toestemming van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het gebruik van de korte wapenstok. Sinds eind februari zijn deelnemende boa’s hiervoor getraind.

Veiligheid & Service-medewerkers
Volgens NS zijn de maatregelen nodig omdat medewerkers steeds vaker te maken krijgen met agressie en overlast. Veiligheid & Service-medewerkers worden ingezet bij incidenten op stations en in treinen en voeren veiligheidscontroles uit op plekken waar veel overlast wordt verwacht.

Naast de proef met de wapenstok zet NS ook andere stappen om personeel veiliger te laten werken. Zo dragen sommige hoofdconducteurs inmiddels een bodycam en investeren NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gezamenlijk in extra veiligheidsmaatregelen op stations.

OV-boa’s krijgen naar verwachting later dit jaar daarnaast toegang tot het Rijbewijsregister, zodat zij zelfstandig identiteitscontroles kunnen uitvoeren zonder tussenkomst van de politie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)