Zwolle – Voor de concertseries van komend seizoen in het Zwolse theater De Spiegel heeft het Orkest van het Oosten bijna drie keer zo veel abonnementen verkocht als afgelopen seizoen. De belangstelling voor de concertseries in de vaste speelplaatsen van het orkest (Enschede, Zwolle en Deventer) groeide explosief na de invoering van een nieuwe marketingaanpak.
In de standplaats Enschede, waar de meeste concerten plaatsvinden, nam het aantal abonnementen met zo’n 60 procent toe. In de vaste speelplaatsen Zwolle en Deventer zijn tot nu toe drie tot vier keer zo veel abonnementen verkocht. Het orkest wil zo veel mogelijk vaste bezoekers aan zich binden door hun loyaliteit te belonen. Daarom is de aanschaf van een abonnement met ingang van het nieuwe seizoen extra aantrekkelijk gemaakt, onder meer met kortingen van 25 tot 40 procent. Dit aanbod – ondersteund met een gerichte marketingcampagne – slaat aan, tegen de landelijke trend in.
Door het gestegen aantal vaste bezoekers kan het orkest rekenen op een grotere basisbezetting per concert. Op termijn kunnen daardoor de kosten voor incidentele marketing naar beneden en neemt de stabiliteit van de omzet en de organisatie toe. Bij het ontwikkelen van de lange termijn marketingstrategie wordt het Orkest van het Oosten geadviseerd door een Zweeds bureau dat gespecialiseerd is in cultuurmarketing.
De nieuwe marketingaanpak is onderdeel van het businessplan van het Orkest van het Oosten dat gericht is op een sterke vergroting van het percentage eigen inkomsten. Aan de realisatie van dit businessplan werkte het orkest al geruime tijd voordat Den Haag in juni besloot tot een subsidievermindering van 40 procent per 1 januari 2013. De provincie Overijssel, de gemeente Enschede, bedrijven en particulieren hebben het Orkest van het Oosten hulp toegezegd bij het versneld realiseren van het bestaande businessplan.
Meer informatie over het seizoensprogramma en de abonnementsseries: www.ovho.nl.