Zwolle – Windesheim, de Hanzehogeschool, de HAN en Saxion, Studiekeuze123 en ISO presenteren studiebijsluiters onder de naam ‘Studie in cijfers’. Vrijdag 1 juni introduceren Windesheim, de Hanzehogeschool, de HAN en Saxion ‘Studie in cijfers’, een afbeelding met objectieve studiekeuzeinformatie. ‘Studie in cijfers’ staat bij de opleidingsinformatie op de websites van de deelnemende hogescholen, in de nieuwe opleidingsbrochures die na de zomer verschijnen en op Studiekeuze123.nl.
In ‘Studie in cijfers’ wordt in één oogopslag duidelijk wat bijvoorbeeld het baanperspectief is van een studie, of hoe studenten de opleiding waarderen. “Het mooie is dat je hiermee opleidingen en hogescholen gemakkelijk kunt vergelijken, doordat de cijfers er overal hetzelfde uitzien, of je nou een studie in Nijmegen of in Groningen bekijkt” zegt Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Eind 2011 namen de jongerenorganisaties ISO, LSVb, LAKS, CNVjong en JOB hiervoor het initiatief. Studiekeuze123 levert alle gegevens. Windesheim, de Hanzehogeschool, de HAN en Saxion werken vanaf nu met ‘Studie in cijfers’. Meer instellingen zullen volgen.
Het belang van de juiste studiekeuze neemt alleen maar toe. Een verkeerde studiekeuze heeft consequenties en studenten moeten sneller hun studie afronden. Denk hierbij aan de invoering van de langstudeerboete. Tegelijkertijd stopt één derde van de studenten in het hbo na het eerste jaar met de studie. De bestaande studiekeuzeinformatie is vaak lastig vergelijkbaar en lang niet altijd betrouwbaar. De jongerenorganisaties juichen dan ook toe dat er veel aandacht aan voorlichting en studieloopbaanoriëntatie wordt gegeven. De bijsluiter kan worden gezien als een aanvulling op deze voorlichting. Er staan cijfers over studenttevredenheid, studentenaantal, contacttijd, rendement en arbeidsmarktperspectief in. Het helpt studiekiezers een weloverwogen studiekeuze te maken.
Met veel enthousiasme en gevoel van urgentie hebben Windesheim, de Hanzehogeschool, de HAN en Saxion zich ingezet voor de ontwikkeling van ‘Studie in cijfers’. Alle deelnemende instellingen zijn van mening dat studenten er recht op hebben om te weten hoe een opleiding in de praktijk presteert. Voor een hogeschool is transparant durven zijn de sleutel tot succes. Ook andere hogescholen volgen deze ontwikkeling met grote belangstelling. Uiteindelijk is het van belang dat elke hoger onderwijsinstelling ‘Studie in cijfers’ bij haar opleidingsinformatie toont. De jongerenorganisaties roepen alle hogescholen en universiteiten dan ook op aan te sluiten bij dit project.