Zwolle – Waterschap Groot Salland heeft meegedaan met een landelijk project dat gericht is op verdere verbetering van de dienstverlening aan bedrijven. Het ontving hiervoor van het ministerie van EL&I het zogeheten Bewijs van Goede Dienst.
Op de foto: (v.r.n.l.) De voorzitter van de Kamer van Koophandel Oost-Nederland, de heer Gaston Sporre, reikt het Bewijs van Goede Dienst uit aan verantwoordelijk bestuurslid Jan Oggel en hoofd Handhaving & Vergunningen Dirk Roze.
Aan de hand van tien normen is getoetst hoe de dienstverlening van Groot Salland aan bedrijven scoort. En die is overwegend goed. Op vier normen scoort het waterschap ruim boven het landelijk gemiddelde; op vier er óp en slechts op twee er onder. Op enkele onderdelen gaat Groot Salland verbeteracties doorvoeren. Bedrijven hebben vaak te maken met complexe regelgeving. Door vertrouwen te geven aan bedrijven zijn minder gedetailleerde regels nodig en kan de dienstverlening verbeteren. Bovendien zal er (waar mogelijk) aandacht zijn voor het juist mogelijk maken van activiteiten van ondernemers. Daarbij is de dienstverlening klantgericht, deskundig, tijdig en transparant.
Voor het overige wil het waterschap de Keur vereenvoudigen en een kwaliteitshandvest opstellen om op deze manier een effectieve en efficiënte dienstverlening te bewerkstelligen. “We moeten ondernemers niet pesten, maar vooral faciliteren en stimuleren”, aldus verantwoordelijk waterschapsbestuurslid Jan Oggel. Hij zit namens de Kamer van Koophandel Oost-Nederland in het waterschapsbestuur via een zogeheten ‘geborgde zetel’.“Een belangrijk principe”, aldus pleitbezorger Oggel, “want op die manier zijn ondernemers rechtstreeks vertegenwoordigd.”
Lokale bedrijfsleven
De uitvoering van dit dienstverleningsproject wordt mede ondersteund door MKB Nederland, LTO en VNO-NCW. Namens het lokale bedrijfsleven is een klankbordgroep bij het project betrokken. Het project is uitgevoerd door het onafhankelijk bureau Lexnova aan de hand van het zogeheten ‘Normenkader voor Bedrijven’. Dit is een praktisch instrument om de dienstverlening aan bedrijven te meten en vervolgens merkbaar te verbeteren.