De spoorwegovergang Koedijk tussen Zwolle en Dalfsen, richting Nieuwleusen sluit met ingang van 14 augustus 2007 definitief voor al het verkeer. Het verkeer kan gebruik maken van de spoortunnel in de Meeleweg en de overweg Nieuwendijk. Met tijdelijke borden worden verkeersdeelnemers over de definitieve afsluiting geïnformeerd.
De afsluiting is het gevolg van afspraken die gemaakt zijn tussen de gemeenten Dalfsen en Zwolle en ProRail. De spoorwegovergang Koedijk is één van de onveilige spoorwegovergangen die Nederland kent. Het aantal slachtoffers op spoorwegovergangen in Nederland is onaanvaardbaar hoog. De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat heeft destijds gesteld dat het gemiddeld aantal dodelijke slachtoffers op overwegen terug moet van circa 50 per jaar naar minder dan 24 in 2010. Dat kan door ondermeer gevaarlijke overwegen aan te passen, te sluiten of te vervangen door spoorwegtunnels. Prorail heeft overleg gevoerd met de gemeenten Zwolle en Dalfsen. Gezamenlijk is besloten de spoorwegovergang Koedijk te sluiten.
Dit voornemen is in 2003 gepubliceerd om belanghebbenden de mogelijkheid te geven bezwaar te maken. Hiervan is geen gebruik gemaakt.
De afsluiting wordt pas nu uitgevoerd omdat de tunnel in de Meeleweg inmiddels gereed en in gebruik is. De overweg Nieuwendijk is omgebouwd van automatische knipperlicht installatie (aki) naar automatische halve overwegbomen (ahob).
De werkzaamheden om de overweg te sluiten hebben gevolgen voor treinreizigers tussen Zwolle en Meppel op zaterdag 29 september en zondag 30 september. ProRail adviseert reizigers voor het plannen van hun reis www.ns.nl te raadplegen, te kijken op Teletekstpagina’s 751 en 754 of te bellen naar 0900-1475 (€ 0,35 p.m.).