Zwolle – Het studieklimaat wordt steeds ambitieuzer. De lat wordt hoger gelegd om studenten goed voor te bereiden op het dynamische werkveld. Hoe kunnen we studenten helpen om het beste uit zichzelf te halen? Van games weten we dat ze mensen enorm kunnen motiveren? Wat kunnen we leren van games om onze studenten meer te motiveren? Deze vraag staat centraal tijdens het symposium ‘Gamification: kans voor het hoger onderwijs’, dat op 18 maart 2014 plaatsvindt bij Windesheim.
Docenten staan elke dag voor de uitdaging studenten het beste uit zichzelf te laten halen, of dat nou een krappe voldoende of een ‘dikke tien’ is. Wat kunnen we leren van games om studenten te motiveren? De wil om te spelen is tenslotte zo oud als de mensheid. Hoe kunnen we spelprincipes inzetten om studenten uit te dagen en te motiveren net dat extra stapje te zetten Gamification is het toepassen van spelmechanismen in niet-game gerelateerde omgevingen. Doel? Gedragsbeïnvloeding of het oplossen van problemen. Het is de nieuwste trend in het internetlandschap die door steeds meer bedrijven en instellingen wordt opgepakt. Waar liggen de kansen voor de toepassing van gamification in het hoger onderwijs?
Het symposium
Tijdens het symposium geven gastsprekers Jan Pieter van Seventer (Dutch Game Garden), Jan Willem Huisman (IJsfontein) en Thijs de Vries (Creative Seeds) vanuit de praktijk van het ontwikkelen van games hun visie op het thema. Teun Lucassen (Windesheim) zal de brug slaan naar het hoger onderwijs. Het symposium is interessant voor iedereen die zich betrokken voelt bij het hoger onderwijs en op zoek is naar nieuwe manieren om studenten te motiveren het beste uit zichzelf te halen. Het symposium vindt dinsdag 18 maart plaats van 13.00 – 17.00 uur bij Windesheim. Het exacte programma van het symposium staat opwww.windesheim.nl/gamification