Zwolle – Werken in de Duitse kinderopvang biedt perspectief. Daarom heeft de opleiding Kinderopvang van Landstede enkele jaren geleden contact gezocht met Duitse collega’s. Onderdeel van de samenwerking is de mogelijkheid voor studenten om een dagje mee te lopen in een Duits kinderdagverblijf. Vandaag, op donderdag 7 april vindt er weer zo’n ‘Schnuppertag’ plaats: rond de dertig studenten gaan aan de slag in kinderdagverblijven in en rond Gronau.
Werken over de grens verbreedt niet alleen de blik; men leert er veel van en het is leuk. Bovendien hebben studenten meer kansen op de arbeidsmarkt als ze ook over de grens kijken. In Duitsland is behoefte aan gekwalificeerde medewerkers in de kinderopvang. Sinds een aantal jaren heeft ieder Duits kind namelijk tot drie jaar recht op een plek in de crèche.
De opleiding Kinderopvang van Landstede MBO in Zwolle heeft sinds een paar jaar een samenwerking met de Duitse organisatie voor kinderopvang: het Trägerverbund der Kindertageseinrichtungen im Ev. Kirchenkreis Steinfurt-Coesfeld-Borken (Tv-KiTa). Onderling wordt kennis, expertise en ook studenten uitgewisseld. De opleiding Landstede Kinderopvang en de Duitse ‘Kindertagestätte’, ofwel ‘Kita’s’, kunnen veel van elkaar opsteken en werken er hard aan om diploma’s internationaal eenvoudiger erkend te krijgen. Op donderdag 7 april lopen studenten van Landstede weer een dagje mee in Duitsland.
‘De samenwerking wordt steeds meer uitgebreid’, zegt docent Marjan Ouwejan. ‘Ik heb regelmatig overleg met de directrice van Tv-KiTa, ook bij Euregio, de organisatie die het ‘Pact: Arbeidsmarkt over de grens’ in het leven heeft geroepen. Met dit pact werken overheden, bedrijven en organisaties gezamenlijk aan internationale erkenning van diploma’s. Duitse collega’s kwamen vorig jaar op bezoek bij Kinderdagverblijven Nooterhof in Zwolle en Kwibus in Ommen en omgekeerd zijn Nederlandse afgevaardigden van Landstede Kinderopvang, en studenten al vaker op bezoek geweest in Duitsland. Er is van beide zijden steeds meer belangstelling. We verkeren nu in de fase dat we onderwijsprogramma’s vergelijken om inzichtelijk te maken waar aanpassingen zouden kunnen worden aangebracht.’ De samenwerking, de internationale activiteiten en het pact werpen vruchten af. ‘We hebben door al deze activiteiten meer bekendheid gekregen bij de landelijke politiek in Nederland en Duitsland. Zij raken steeds meer doordrongen van het feit dat diploma’s erkend zouden moeten worden.’
Als het aan de studenten ligt, geschiedt die ‘Anerkennung’ liever vroeger dan later. Donderdag gaan zo’n dertig studenten richting Gronau en omstreken. Ze nemen niet alleen een kijkje, ze lopen mee en doen daadwerkelijk opdrachten. Zo stellen ze zich in het Duits voor aan de groepen. Ze bedenken activiteiten voor kinderen tot zes jaar. Ze onderzoeken het verschil in zelfstandigheid van de kinderen in Nederland en Duitsland: wat ze wel en niet mogen doen. En na afloop schrijven ze een verslag over alles wat ze gedaan en geleerd hebben tijdens hun Schnuppertag. Binnenkort nemen ook leidinggevenden van Landstede Kinderopvang er een kijkje.