DSM en de Isala klinieken hebben op maandag 26 november hun samenwerking op het gebied van patiëntveiligheid officieel voortgezet voor onbepaalde tijd. De samenwerking, die in 2005 is ingezet, heeft goede resultaten opgeleverd en dient volgens de branchevereniging NVZ als voorbeeld voor andere ziekenhuizen.
In de Isala klinieken is een open cultuur ontstaan om (bijna-)incidenten te melden, patiëntveiligheid is een vast agendapunt geworden bij het management en de medische staf en er zijn diverse concrete verbeteringen doorgevoerd. Zo is de time out procedure op OK’s in werking gezet, wordt het gebruik van infuuspompen gestandaardiseerd en is een pilot gestart om de effectieve communicatie tussen arts en verpleegkundige te verbeteren.
DSM heeft de Isala klinieken ook inzicht gegeven in het belang van voorbeeldgedrag van leidinggevenden op het gebied van veiligheid. Daarom heeft het topmanagement trainingen gevolgd, die in samenwerking met DSM verder worden ontwikkeld voor het middenmanagement. In de samenwerkingsovereenkomst is afgesproken dat DSM ook een bijdrage blijft leveren aan de ontwikkeling en invoering van het Veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem moet, op laste van het ministerie van VWS, vanaf 1 januari 2008 in elke zorginstelling zijn ingesteld.
In het kader van de Week van de Patiëntveiligheid organiseren de Isala klinieken op maandag 26 november een symposium voor eigen medewerkers en specialisten. Tijdens dit symposium worden projecten van medewerkers en specialisten over patiëntveiligheid gepresenteerd. Het beste project wordt beloond met de Safety Award.