Zwolle – Op 2 juni, in de brandende hitte, vond op de Geert Grooteschool een sponsorloop plaats voor Hospice Zwolle. Kinderen uit de groepen 5 tot en met 8 van de basisschool liepen elk 20 minuten zoveel mogelijk rondjes over een parcours rondom de school. De leerlingen uit groep 1 tot en met 4 liepen niet mee, maar stempelden na elke ronde de kaartjes en deelden water uit. De hele school was betrokken bij de sponsorloop, die mede georganiseerd werd door de leerlingenraad.
De Geert Grooteschool doet elk jaar mee aan een actie voor een goed doel. Dit jaar viel de keuze op Hospice Zwolle. Directeur Loles Bobo vertelt: ‘Ik heb een rondleiding gehad door het hospice, kennisgemaakt met vrijwilligers en de sfeer ervaren. En ik heb de echte zorg voor de gasten gezien, de liefde geproefd die daar wordt gegeven. Die ervaring heeft me ervan overtuigd dat we dit jaar een sponsorloop moesten houden voor het hospice.’
Combinatie
Twee andere gebeurtenissen speelden ook een rol bij de keuze voor het hospice. Bobo: ‘In december hadden we een kerstboom in de school staan waar alle leerlingen een tekening en een wens in mochten hangen. Eén van de wensen was om iets te doen voor mensen die heel ziek zijn. Later werd een collega ernstig ziek en de kinderen uit zijn groep wilden heel graag iets voor hem doen. En dan was er mijn eigen ervaring. Die drie dingen gecombineerd bepaalden onze keuze.’
Snappen
Bobo vindt het belangrijk dat de kinderen snappen waar ze voor lopen. Daarom heeft ze mensen van het hospice uitgenodigd op school om vragen van kinderen die mee liepen te beantwoorden. Leraren van de kinderen van groep 1 tot en met 4 vertelden hun groepen zelf wat over het hospice. Een jongen uit groep 8 had al kennisgemaakt met het hospice. Bobo: ‘Zijn oma lag er een tijdje en hij fietste vanuit school dan naar het hospice. Hij vertelde dat hij het zo fijn vond dat er vrijwilligers met hem meeliepen naar haar kamer. Dan was het minder spannend.’
Donaties
De hele school, kinderen, leerkrachten en ook ouders steunden de actie. Ook ouders van kinderen die niet konden komen kijken of meedoen, doneerden een bedrag. Wat de actie uiteindelijk heeft opgeleverd, is over ongeveer twee weken duidelijk.