Landstede studenten doen ervaring op bij echte klanten

Foto: Ingezonden foto

Zwolle – Ontwerp een huisstijl en logo, en bouw een duidelijke, overzichtelijke website die aansluit op de doelgroep. Dat was de opdracht die Landstede studenten van de opleidingen Mediamanager, Applicatieontwikkelaar en Mediavormgever van de startende zorgorganisatie InKontakt kregen. Inmiddels functioneert www.InKontakt.nl helemaal naar wens. ‘We kijken terug op een leuk en geslaagd project’, daar zijn opdrachtgever, studenten en docenten het over eens.

Opdrachtgevers weten de studenten van Media Academy bij Landstede MBO te vinden. Mediavormgevers, Applicatieontwikkelaars en Mediamanagers werken in de nieuw opgerichte ‘Maakkamer’ gemiddeld aan zo’n dertig opdrachten op het gebied van media en vormgeving in de ruimste zin van het woord. Het kan gaan om een idee in de markt te zetten, een event te promoten, een commercial maken of bijvoorbeeld een website bouwen, zoals voor InKontakt. ‘De eerstejaars studenten krijgen eerst een half jaar theorie en dan moeten ze in de praktijk aan de gang’, vertelt docent Rémy Kolbe. ‘We begeleiden waar nodig, maar geven ze zoveel mogelijk verantwoordelijkheid.’ Het werkt. ‘Voor een echte opdrachtgever werken is heel wat anders dan een schoolopdracht maken’, zegt student mediamanagement Bo Bosselaar. ‘Je leert er enorm veel van.’

‘InKontakt is een professionele en kleinschalige zorgorganisatie met veel ervaring’, vertelt Rob Gerrits, die samen met Arjan Solen InKontakt vorig jaar oprichtte. ‘We bieden ambulante begeleiding op maat aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen van 6 tot 26 jaar en dat doen we zoveel mogelijk bij de gezinnen thuis. We zijn lokaal georiënteerd en werken in de regio in en om Zwolle.’ Het gaat prima met het bedrijf, dat in het Zwolse Dominicanenklooster is gevestigd. ‘Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan. We hebben het druk, dus bijkomende werkzaamheden, zoals het bijhouden van een website, moeten zo efficiënt mogelijk kunnen.’ Rob las in de krant dat Landstede studentenprojectgroepen kent, die graag in opdracht van echte opdrachtgevers werken. ‘Werken met een heel mediateam leek me een goede, originele oplossing. Waarbij we wel meteen hebben aangegeven dat we ermee zouden stoppen als niet aan de kwaliteitseisen werd voldaan. Maar dat was helemaal niet nodig. Het viel niet alleen mee, het was gewoon hartstikke goed. Heel leuk om het op deze manier te doen.’

Bo was als eerstejaars student mediamanagement de projectleider in het geheel. ‘We hebben een team samengesteld van vier programmeurs, twee ontwerpers en ik. Vervolgens hebben we een plan van aanpak gemaakt, gesprekken met de opdrachtgevers gevoerd, een aantal ontwerpen gepresenteerd, een planning gemaakt en deadlines genoteerd. Er kwam heel wat bij kijken. Ik werkte als eerstejaars met tweede- en derdejaars studenten, dat was wennen. En ik had nog nooit met echte opdrachtgevers gewerkt, maar het ging geweldig, mede door hun fijne, relaxte insteek.’ Student applicatieontwikkeling Johan van der Klis is het ermee eens. ‘Het contact met de klanten was heel prettig en effectief. Ze leverden snel de benodigde informatie aan en gaven goede feedback. Dankzij alle nieuwe uitdagingen was het een leuk en leerzaam project.’

‘Het resultaat is een mooie, opvallende en duidelijke website die staat als een huis’, stelt Rob. ‘De samenwerking was ook voor ons leerzaam en prettig, men dacht mee en adviseerde. Als de communicatie even wat minder ging, werd daar op teruggekomen. Het zijn studenten maar ik had echt het gevoel te maken te hebben met beginnende experts die goed wisten waarover ze het hadden, en waarmee je op een leuke manier kon sparren. Ik kan het van harte aanbevelen.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)