Zwolle – De afsluiting van de Kerkstraat door middel van kentekenherkenning is een goed alternatief voor de afsluiting met verzinkbare palen. Dat concluderen burgemeester en wethouders uit de proef die afgelopen jaar is gedaan met een geautomatiseerd camerasysteem. Daarom hebben ze besloten de palen definitief te verwijderen. Al sinds de jaren ´90 is de Kerkstraat afgesloten voor doorgaand verkeer, aanvankelijk met een bussluis, vanaf 2009 met drie verzinkbare palen in de weg. Alleen bussen, taxi´s, hulpdiensten en automobilisten met een ontheffing, zoals artsen, mogen de straat inrijden. Zij kunnen de palen naar beneden laten zakken.
Eind 2016 besloten b en w een proef te doen met een andere manier om de weg af te sluiten voor verkeer. Aanleiding daarvoor was onder meer het relatief grote aantal ongevallen met (brom)fietsers bij de palen op deze plek. Vanaf 1 februari 2017 worden met camera´s de kentekens vastgelegd van alle voertuigen die de straat in rijden. Die worden vergeleken met de kentekennummers van voertuigen die een ontheffing hebben om de Kerkstraat in te rijden. Wie geen ontheffing heeft krijgt een informatiebrief waarin het systeem wordt uitgelegd. Bij de tweede overtreding volgt een waarschuwing en pas bij de derde keer krijgt de automobilist een boete.
Dit systeem blijkt goed te werken. In de praktijk heeft ongeveer 10% van de automobilisten die de Kerkstraat in rijden geen ontheffing (gemiddeld 38 per dag). Dat aantal is vrij constant. De informatiebrief die ze daarop krijgen heeft effect, legt wethouder William Dogger uit: “We zien dat maar 3% van alle overtreders vaker dan een keer de straat in rijdt. Het lijkt er dus op dat het overgrote deel van de mensen die zonder ontheffing de Kerkstraat in rijden dat niet bewust doet. Het zijn vooral mensen van buiten Zwolle die de situatie ter plekken niet kennen.”
Daarom hebben b en w nu besloten de verzinkbare palen definitief weg te halen. Door middel van borden en een duidelijker inrichting van de weg verwachten ze dat het aantal overtredingen vermindert. Overtreders krijgen voortaan nog maar één waarschuwing en kunnen bij de tweede keer een boete verwachten. De gemeente onderzoekt of het systeem van kentekenherkenning ook een goed alternatief is voor de verzinkbare palen op andere plekken in de stad. Naar verwachting komt daarover in het voorjaar van 2019 meer duidelijkheid.