Zwolle – Precies tussen de Diezerstraat en het Broerenkwartier ligt de lelijkste straat van Zwolle; de Nieuwstraat. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 30 september, waarin werd gesproken over de revitalisering van het Broerenkwartier, werd deze straat aangeduid als “een barrière” tussen de beide winkelgebieden. “Een vervelende en unheimische tussenpassage,” waar je volgens wethouder René de Heer “als het donker is en ook nog regent” niet graag wilt lopen. Slordig geparkeerde auto’s en fietsen. Een wegdek van hier en daar verzakte rode bakstenen, waar na een regenbui flinke plassen staan. Her en der vuilniscontainers, die het straatbeeld ontsieren. Gelukkig nog een enkele boom die voor enige opfleuring zorgt.
De Nieuwstraat wordt ook wel “de straat van de achterkanten” genoemd. Aan beide zijden vind je de achterkant van de winkels, waar regelmatig busjes en vrachtwagentjes staan om te lossen en laden. Een straat met parkeerplaatsen voor transport en logistiek. Deuren en rolluiken die toegang geven tot de magazijnen en opslagplaatsen van de winkels. Door de ramen van de bovenverdiepingen zie je vooral opgeslagen spullen. De Nieuwstraat is een “achterzijde straat”, waar doorgaand autoverkeer is toegestaan. Binnenstadbezoekers moeten opletten voor fietsers en auto’s als ze de door de Roggenstraat, Spiegelstraat of Broerenstraat lopen en de Nieuwstraat oversteken. Automobilisten en scooterrijders worden regelmatig verrast door het overstekende winkelpubliek en moeten soms op de rem. Boze gezichten over en weer.
Enkele gebouwen die met hun gesloten achterkant tegen de Nieuwstraat aanstaan, zoals bijvoorbeeld het voormalige V&D-gebouw, waarin Hudson’s Bay momenteel met de opheffingsverkoop is begonnen, werden door Jan Slijkhuis van de PvdA aangeduid als “in beton gegoten lelijkheid. Bunkerarchitectuur uit de jaren zeventig.” De Vrienden van de Stadskern zouden het liefst willen dat deze “nare littekens uit de 60-er jaren” worden gesloopt.
Retailers hebben veel aandacht voor de voorzijde van hun winkels, maar minder aandacht voor de achterzijde, die vooral functioneel moeten zijn. Pandeigenaren en winkeliers steken hun geld liever in de entree en inrichting van de winkels, dan in de achtergevels van hun vastgoed. De Nieuwstraat is, behoudens enkele historische panden, geen aantrekkelijke doorgang waar je voor je lol doorheen wandelt.
Er wordt nagedacht over de toekomstige herinrichting van deze straat. Wellicht biedt de revitalisering van het Broerenkwartier mogelijkheden. Er zijn concrete plannen de grauwe massieve panden naast het prachtige historische Vliegerhuis aan de Nieuwstraat weer van aantrekkelijke architectuur te voorzien. Wellicht komen hier woningen. De gemeente werkt in het Broerenkwartier, dat grenst aan de Nieuwstraat, aan een mix van winkels, woningen, horeca en mogelijk zelfs een inpandige fietsenstalling. Ook kleinschalige recreatie is niet uitgesloten. Een aantal gebouwen wordt wellicht gesloopt of krijgt een restyling die past in deze historische omgeving. Wethouder De Heer zou graag zien dat de Nieuwstraat weer een straat wordt met een “voorkant” en een levendige verbindingsstraat tussen de Diezerstraat en Broerenkwartier.