Zwolle – ProRail en NS testen in Zwolle fietsenrekken die geschikt zijn voor ‘licht afwijkende’ fietsen, bijvoorbeeld met een krat of kinderzitje. Dit soort fietsen past niet goed in de standaardrekken en belemmeren het stallen van fietsen in de rekken eromheen.
De test vindt plaats in de onbewaakte stalling aan de zuidzijde van het station. Soortgelijke testen worden momenteel gehouden in de bewaakte fietsenstallingen in Deventer en Zutphen. In het voorjaar komt er ook een proeflocatie in de onbewaakte stalling bij station Utrecht Terwijde.
Het aantal licht afwijkende fietsen verschilt per stalling. Het gaat gemiddeld om vijftien tot twintig procent van de gestalde fietsen. Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’ en vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.
ProRail en NS onderzoeken of reizigers met een fiets met een krat of kinderzitje deze nieuwe rekken weten te vinden en op de juiste manier gaan gebruiken. Ze willen wildparkeren van fietsen voorkomen. De proef duurt een half jaar.
Beide partijen willen het stallen van licht afwijkende fietsen wel faciliteren, maar niet stimuleren. De nieuwe fietsenrekken komen daarom niet op A-locaties in een stalling. Ze zijn te vinden via een speciaal pictogram op de bewegwijzeringsborden en blauwe markeringsstroken op de grond, mét pictogram en tekst.
De vraag naar mobiliteit groeit tot 2030 met dertig tot veertig procent. Dat merken de spoorbeheerder en spoorvervoerder nu al elke dag. Fietsen is een van de belangrijkste manieren om van en naar het station te reizen. Met aantrekkelijke en veilige stallingen bij stations willen ProRail en NS die groei faciliteren.