Zwolle – Reizigers waren in 2019 iets minder tevreden over het treinstation in Zwolle. Dat blijkt uit de nieuwste Stationsbelevingsmonitor, een onafhankelijk onderzoek door I&O research in opdracht van ProRail en NS. Reizigers werd gevraagd wat zij van station Zwolle vinden. 86 procent van de reizigers was positief en gaf een zeven of hoger, tegenover negentig procent in 2018. In 2014 was dit 66 procent. Landelijk steeg de tevredenheid van reizigers over de treinstations. Het percentage tevreden reizigers steeg van 65 procent in 2014 naar 77 procent in 2019. In 2018 was dit 76 procent.
Waardoor de tevredenheid over het station is gedaald is onbekend. Mogelijk speelt de verminderde bereikbaarheid door de grootschalige werkzaamheden in het stationsgebied hierbij een rol. Ondanks de verminderde tevredenheid van reizigers staat het Zwolse station toch op het Overijsselse erepodium. Het station in Dalfsen staat op de eerste plek in de Overijsselse top drie. Gevolgd door Ommen en Zwolle. Landelijk scoren de stations van Dalfsen en Ommen ook goed. Beide staan in de landelijke top twintig, op respectievelijk de negende en negentiende positie.
Het populairste station van Nederland is het Limburgse Klimmen-Ransdaal. 97 procent van de reizigers is tevreden over dit authentieke station, een rijksmonument uit 1913. Het Brabantse station Lage Zwaluwe is met 27 procent het minst populair, mede door de afstand van het station tot het dorp en de ligging naast de snelweg. Het in nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer krijgt in het eerste jaar van zijn bestaan van 89 procent van de reizigers een zeven of hoger. Grootste stijger over de afgelopen jaren was het volledig nieuwe station Delft, waar het percentage tevreden reizigers steeg van 40 procent in 2014 naar 92 procent in 2019.
De Nederlandse Spoorwegen en ProRail willen er voor zorgen dat stations comfortabel en veilig zijn. Beide partijen vinden dat de stations een cruciale rol spelen in de reiservaring. Vorig jaar kondigde NS aan dat tweehonderd regionale stations binnen vijf jaar een upgrade krijgen. Inmiddels zijn er landelijk acht nieuwe Stationshuiskamers geopend en samen met ProRail vijftig vernieuwde toiletten geplaatst. Meer dan honderd toiletten kregen een vernieuwde toegangsdeur, waardoor contactloos betalen mogelijk is. Ook zijn bijna tweehonderd extra watertappunten geopend, waarmee het totaal op 241 komt. 88 procent van de reizigers heeft onderweg de mogelijkheid om een warme drank te kopen.
ProRail werkte op veel plaatsen in het land aan het creëren van meer fietsparkeerplekken. Hoogtepunt daarbij was de oplevering van de grootste fietsenstalling van de wereld, bij Utrecht Centraal. Sinds de opening van deze fietsenstalling, samen met NS en gemeente Utrecht, telt Nederland nu meer dan vijfhonderdduizend fietsparkeerplekken. Ook herstelde ProRail de monumentale perronkappen van Haarlem, leverde de spoorbeheerder het vernieuwde station Heerlen op, en maakte het 21 stations extra toegankelijk. Daarmee is nu 66 procent van de Nederlandse stations toegankelijk voor reizigers met een beperking.