Zwolle – Vanaf half augustus biedt kindercentrum ‘Doen’ een nieuw concept aan. Woensdag was de eerste open middag om ouders en peuters kennis te laten maken met een nieuw programma om te wennen aan de overgang van thuis naar school.
Amber Onderdijk, leidinggevende van het kindercentrum, is enthousiast over het project. “Onze eerste open middag was boven verwachting goed gelukt. We hadden een fijne opkomst en we hebben ook nieuwe ouders gezien.” Het kindercentrum aan de Patriottenlaan in Zwolle-Zuid is speciaal ingericht voor de jonge, leergierige avonturiers. “Zodra ze binnenkomen worden ze al geprikkeld om direct te kunnen spelen. In de huishoek waar de poppen nog lekker liggen te slapen of aan de tafel waar ze kunnen schilderen.”
Dat blijkt zodra een moeder met haar dochter binnenloopt. Het meisje kijkt eerst nog verlegen om haar heen maar rent dan naar de ringen die aan het plafond hangen. Een jochie dat iets later met zijn vader komt kijken pakt gelijk de blokken en begint naar hartelust te bouwen. “Het is mooie kans om hem al een beetje te laten wennen aan het naar school gaan,” zegt de jonge vader. “Het is ook goed voor mijn vrouw. De afgelopen drie jaar is het voor haar normaal geworden dat hij bijna altijd bij haar in de buurt is. Zo kan zij ook een beetje wennen.”
Het concept ‘Groeien bij Doen!’ is speciaal gericht op kinderen van drie en vier jaar. In groepjes van acht leren de peuters samen te spelen en hoe ze met elkaar omgaan in een groep. “De nadruk ligt echt op samen,” zegt Amber. “Het is goed als de kinderen op het sociaal-emotioneel vlak al stappen zetten voor ze naar school gaan.”
Er wordt niet alleen binnen gespeeld en geleerd. Als het weer het toelaat trekt de groep de natuur in. De peuters kunnen dan veilig op ontdekkingstocht gaan. “Kinderen ontdekken buiten van alles; takken, een boot die rustig langs vaart, een bankje om even op te rusten en bloemen die langs de kant van de dijk in volle bloei staan,”vertelt Amber. Zo maakte ze mee dat een peuter een groot veld paardenbloem zag maar blijkbaar was er eentje zo speciaal dat die alle aandacht kreeg. Het meisje plukte de bloem en gaf het aan Amber. Vervolgens begon het peutertje te vertellen over de bloem; welke kleur hij had, hoe hij rook, dat hij een korte steel had en ze probeerde alle blaadjes te tellen. “Ik genoot van alle informatie die zij mij gaf, hoefde niets te zeggen of te vragen. Ze ervoer, ontdekte, leerde en verwonderde zelf. En dat vanuit haarzelf. Niet omdat ik dit van haar verlangde. Ik was daar alleen om de voorwaarden te scheppen en haar de omgeving te bieden waarin zij dit zelf kon doen. Hoe mooi is dat?”
De ouders van de kinderen hoeven dit soort voorbeelden niet te missen. Het kindcentrum gaat de ontwikkelingen van het kind zorgvuldig bijhouden met een volgsysteem. Hierbij wordt de nadruk op de talenten van de peuter gelegd. Voor dat het kind naar school gaat zal er een overdracht met de ouders en de nieuwe school plaatsvinden.
Iedere woensdag, behalve in de schoolvakanties, zijn de kinderen welkom om een paar uur te komen spelen en leren. Ouders die volgende week nog willen komen kijken hoeven zich niet aan te melden maar zijn welkom om tijdens de inloop binnen te komen wandelen. ‘Groeien bij Doen!’ is ook interessant voor ouders waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. De ochtenden zijn namelijk maar drie uurtjes waardoor de kosten lager zijn dan bij een dagdeel wat normaal afgenomen moet worden.