Zwolle – Leerlingen van academische basisschool De Sprankel uit Zwolle kruipen op donderdag 18 september in de huid van Olympische sporters. De school houdt dan ‘Olympische Spelen’ op het sportpark aan de Urksteeg 1 in Zwolle (Atletiekvereniging PEC 1910). De verschillende groepen
binnen de school vertegenwoordigen ieder een land. Engeland doet mee, maar ook bijvoorbeeld China, Frankrijk, Italië, België, Amerika en natuurlijk Nederland. In sport en spel strijden de groepen om eeuwige roem.
De Spelen beginnen om 13.15 uur met het ontsteken van het Olympisch vuur. Deze symbolische handeling wordt verricht door schoolleider Durk de Boer. De sport- en speldag sluit aan op het thema ‘Olympische Spelen’ waarmee de school momenteel aan de slag is. In allerlei lessen komt het thema terug: sport staat centraal, of juist het land dat de kinderen gaan vertegenwoordigen tijdens de Olympische sportdag.
De Sprankel start het schooljaar met dit thema in het kader van groepsvorming, aldus schoolleider De Boer. “Als school in een nieuwbouwwijk hebben we veel met verhuizingen te maken. Ieder jaar zijn er nieuwe kinderen”, legt hij uit. “Door het jaar met een thema te starten, worden groepsvorming en processen binnen de groep bevorderd. De kinderen moeten namelijk veel samenwerken en leren elkaar zo beter kennen.”
Om het thema breder te maken, nodigde De Sprankel onlangs marathonschaatser René Ruitenberg uit, alsook Henk van de Worp, chef d’equipe van de Nederlandse atletiekploeg in ’88 in Seoul. Ruitenberg
vertelde aan de kinderen van de bovenbouw hoe hij topsport met zijn geloof combineert en voor welke keuzes hij daarin komt te staan. Van de Worp nam allerlei materialen mee naar school en liet mooie beelden zien uit de atletieksport.
Academische basisschool De Sprankel is een samenwerking met de Educatieve Academie van de Gereformeerde Hogeschool. Behalve basisschool is De Sprankel een opleidingsinstituut voor nieuwe
leerkrachten. Pabostudenten van de Gereformeerde Hogeschool draaien op De Sprankel mee als volwaardig leerkracht. Zo ontstaat voor zowel de studenten als de leerkrachten van De Sprankel een boeiende leeromgeving, die de balans zoekt tussen theorie/kennis en praktijk/vaardigheden.