Zwolle – Het volle dienblad met koffie en thee wordt vakkundig door de woonkamer vervoerd. Heel soepel.
Maandag 23 november startte de eerste medewerker van horecabedrijf De Agnietenberg op haar nieuwe werkplek; een locatie van woonzorgconcern IJsselheem. Geen uitbundige bruiloften, zakelijke diners of grootschalige recepties, maar Christa helpt in een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie in Zwolle.
De ouderenzorg staat behoorlijk onder druk. De zorg moet doorgaan, terwijl de zorgmedewerkers ook te maken hebben met ziekte en thuisquarantaine. Ondertussen zitten horecamedewerkers door de verplichte sluiting gedwongen thuis. Medewerkers van horecabedrijf De Agnietenberg ondersteunen tijdelijk de zorg in woonlocaties van woonzorgconcern IJsselheem. Het mes snijdt aan twee kanten; de zorg wordt ontlast en de horecamedewerkers kunnen tijdelijk aan het werk. Uiteraard blijven de medewerkers gewoon bij het horecabedrijf in dienst.
De precieze werkzaamheden van de horecamedewerkers kunnen per locatie verschillen en lopen uiteen van helpen met maaltijden en activiteiten in een huiskamer, tot licht huishoudelijk werk. Hierdoor krijgt zorgpersoneel wat meer ruimte voor de zorg. Heel waardevol. De samenwerking loopt in eerste instantie tot eind februari.
Van salesmanager naar medewerker in de zorg. Christa (30) startte als eerste medewerker bij Anna Heerkens, dit is een locatie in Zwolle waar mensen met dementie kleinschalig wonen. Ze was direct enthousiast: “Mijn oma had dementie en woonde ook kleinschalig, alleen dan in Apeldoorn. Dat was mijn enige referentiekader (van de ouderenzorg red.). Het is wel even wennen, maar ik merk dat iedereen het waardeert dat ik er ben. Even die wandeling, die extra aandacht voor iemand. Ik kan echt iets betekenen.”
Thea Tuinstra, recruiter bij IJsselheem: “Prachtig toch? Een duidelijke win-win-win situatie voor beide organisaties, de horeca- en zorgmedewerkers én onze cliënten. We hebben er alle vertrouwen in.”
IJsselheem is ondertussen met meer medewerkers in gesprek – van chef-kok tot schoonmaak – om tijdelijk ook de zorg op andere locaties te ontlasten. Nelleke Alleman – Dijkhuizen, directeur bij De Agnietenberg: “Ik ben trots dat mijn medewerkers in deze bijzondere tijd ingezet kunnen worden in de zorg. Ze willen niet stil zitten en zetten zich voor de volle honderd procent in. Uiteraard hoop ik dat we in de loop van 2021 weer aan de slag kunnen in ons eigen vakgebied, maar tot die tijd dragen wij graag ons steentje bij.”