Zwolle – Van 15 tot en met 19 december gaat de beer letterlijk los op Windesheim. In de week voor de kerstvakantie proberen 11 studenten van de minor ‘Fondsenwerving, Grantmaking en Sponsoring’ op Windesheim zo veel mogelijk KiKaberen te verkopen. De opbrengst van deze actie komt ten goede aan stichting KiKa (Kinderen Kankervrij).
De stichting heeft als doel: ‘het werven van fondsen voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker, gericht op minder pijn en strijd, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd’. KiKa’s mascotte is de KiKabeer. De beer staat symbool voor steun en liefde voor kinderen in moeilijke tijden. De KiKaberen zijn te koop voor 6,95 euro per stuk. Door het kopen van de beer steunt men het onderzoek naar kanker bij kleine kinderen. Janneke Maas (voorzitter projectgroep): “Ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje deze ziekte heeft. Deze stichting leunt volledig op vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor het verzachten van de pijn van het kind.”
Emine Kaya: “Juist met de feestdagen verdienen kinderen een pijnvrije tijd. KiKa draagt daar met haar onderzoeken aan bij.”
Rick van Heusden: “Wij hebben de actie zelf bedacht toen we bezig waren met de minor ‘Fondsenwerving, Grantmaking en Sponsoring’. In deze minor draait alles om het goede doel. Nu leren we in de praktijk hoe we fondsen kunnen werven voor een goed doel en hoe we de marketing kunnen opzetten om een zo goed mogelijk resultaat te behalen”.
De actie gaat verder dan het verkopen van de KiKaberen: met behulp van sponsors proberen de studenten de opbrengst van de verkoop verder omhoog te schroeven. Een ding is zeker: de KiKaberen komen massaal naar Windesheim.