Zwolle–Twee huishoudens aan de H. Roland Holststraat zijn dinsdag 28 april de dupe geworden van mobiel skimmen. Enkele dagen eerder is dit ook gebeurd bij een bewoonster van de Kamerledenstraat.
Bij hen kwam een man aan de deur die zich uitgaf voor TNT-medewerker. Hij meldde dat hij onder rembours een pakketje af kwam leveren. De kosten, een bedrag van €0,96 konden ter plekke worden voldaan met een mobiel pinapparaat. Dit lukte niet, waarop de man aangaf later wel terug te komen voor de betaling. Later ontdekten de betrokkenen dat er bedragen van hun rekeningen waren afgeschreven, onder andere in Amsterdam, Amstelveen en Zandvoort. De politie heeft de zaak in onderzoek en adviseert mensen dringend geen betalingen te doen aan de deur met mobiele pinapparaten. Wie te maken krijgt met deze praktijken, wordt verzocht contact op te nemen met de politie via 0900-8844.
Toch snap ik dit niet helemaal: verwachtten deze mensen dan wel een pakje? Anders ga je toch ook niet zomaar betalen, lijkt me?
ah ja voor 96 cent ben je vast nieuwschierig wat het is?
Ja, zeker ben je dan nieuwsgierig!
Van de TNT website:
En dat ga je doen voor iets met een waarde van 96 cent?!?
Dus iemand heeft sowieso al weer niet opgelet op het moment dat dat betaald wordt!
En of die mensen ook een pakketje verwachtten? Nee, waarschijnlijk niet.
Nee nou dat bedoelde ik dus ook… Beetje naïef moet je dus wel zijn dan 😉
Tja, of echte zunige Hollander natuurlijk ;D
@ Plantje: volgens mij staat in het artikel dat de (zogenaamde) kosten 96 cent bedroegen en gepind moesten worden en niet dat het pakje een waarde v 96 cent zou hebben (dus het is de vraag wie er nu niet heeft opgelet ;))
Ik kan me wel voorstellen dat je er in trapt. De meeste mensen hebben geen idee hoe rembourszendingen werken en aan skimmen denk je ook niet direct. Wel vraag ik me af of de man een TNT-uniform aan had of niet.
Goed dat dit op het weblog staat, NU zijn WIJ in ieder geval gewaarschuwd!
Naïef of niet, ze worden wel steeds doortrapter in het beroven van mensen… :'(
Carola, ik ben het wel met je eens, dat WIJ in ieder geval gewaarschuwd zijn. Ook ben ik het met je eens, dat veel mensen geen idee zullen hebben hoe rembours zendingen werken. (Ik ben toevallig postbode geweest dus ik heb voorkennis ;))
En op zich staat er wel, dat het pakketje een waarde van 96 cent had. Bij rembours betaal je namelijk in ieder geval de waarde (die de verzender voor zijn/haar pakketje wil hebben). De kosten zijn al voor de verzender geweest. Meestal kom je in dergelijke gevallen wel overeen dat je als koper/ontvanger ook opdraait voor de verzendkosten en daarom wordt vaak het te betalen bedrag voor de ontvanger ook opgehoogd met de rembourskosten.
Maar nogmaals: wel begrijpelijk dat niet iedereen dit weet.
Ik vind wel dat een mens vooral alert moet zijn wanneer hij/zij niets besteld heeft en er ineens betaald moet worden voor een zending die afgeleverd wordt. Het absurd lage bedrag neigt dan weer lichtelijk tot: baat het niet dan schaadt het niet. In dit geval schaadt het dus wel. Laten we hopen dat ze snel opgepakt kunnen worden.
Ik weet niet wat ik zou doen als ze hier aan de deur zouden komen.
Er is natuurlijk is er sprake van hebberigheid als je het aanmeemt. Als je niets besteld hebt dan krijg je meestal iets en hoef je niet te betalen. Maar…
Toen we de iphone van t-mobile binnenkregen moesten we aan de postbode 1 euro betalen. Dus goedkoop rembours bestaat wel!!!!
Volgens mij is dat dan geen rembours.
Maar bovenal: je verwachtte ook een pakketje.