Maandag werd het startschot gegeven voor de dijkversterking van de Stadsdijken langs het Zwolle-IJsselkanaal en het Zwarte Water. Bij de Scania Haven in Zwolle ging vanaf het water de eerste stalen damwandplank de grond in. De komende jaren wordt 7,5 kilometer dijk versterkt om Zwolle te beschermen tegen hoogwater. Het project is onderdeel van het Hoog Water Beschermings Programma (HWBP).
Erik Wagener (directeur HWBP), Hans Wijnen (bestuurder WDODelta), Rick Lormans (projectmanager Dijkzone Alliantie Zwolle) en Peter Staats (projectmanager WDODelta) gaven officieel het startsein voor een van de meest complexe dijkversterkingen van Nederland. Onder toeziend oog van vertegenwoordigers van gemeente Zwolle, Rijkswaterstaat, provincie Overijssel en andere genodigden werd de eerste stalen damwand bij de strekdam de grond in getrild.
Voor de gelegenheid maakte stadsdichter Bauke Vermaas het gedicht ‘Tussen wonen en water’ en droeg het voor. Vermaas sloot het gedicht passend af met de woorden: “Meter voor meter maken we de dijken weer gezond, hoger en sterker, beter bestand tegen droogte en stijgend water en waar het kan, plezierig om te zijn.”
“Het watersysteem rondom de stad Zwolle vormt een delta binnen de delta,” vertelt Hans Wijnen. De Stadsdijken in Zwolle liggen langs zware industrie, de binnenstad, kantoren, een multiculturele woonwijk, een groot mbo-college, Natura 2000-gebied en groot vaarwater.
Dit betekent maatwerk per dijkdeel. “Er is erg weinig ruimte. We kunnen niet naar links en we kunnen niet naar rechts. De enige optie is om de dijk van binnenuit te versterken met damwanden,” vertelt Wijnen. “Complex, uitdagend en boeiend tegelijk. Maar bovenal noodzakelijk voor de veiligheid van de stad.”