Bruggenbouwer

Door Dick Algra

Het lijkt er sterk op dat wethouder Gerdien Rots de Zwolse geschiedenis in wil gaan met de erenaam 'bruggenbouwer'.
Foto: Peter Denekamp

Het lijkt er sterk op dat wethouder Gerdien Rots de Zwolse geschiedenis in wil gaan met de erenaam ‘bruggenbouwer’. Echter, ze ziet dan iets over het hoofd. Zij gaat voor de letterlijke betekenis en niet voor de figuurlijke eretitel. Want er lijkt een nieuwe loopbrug aan te komen die mevrouw Rots noodzakelijk noemt: “Om de ambities van de Spoorzone waar te maken en bestaande knelpunten op te lossen”.

Wanneer heb ik dat van die Spoorzone ook al meer gehoord? Die houten loopburg over het spoor, die nog niet eens afgebouwd is, zou daar toch de oplossing voor zijn? Tja, en dat die in de planning zittende brug miljoenen gaat kosten, dat regelen we wel, lijkt de gedachtegang daarover te zijn.

Want het rijk geeft 4,35 miljoen subsidie om infrastructuur te verbeteren. Nou, dan geven we dat toch uit aan die loopbrug! Andere infrastructurele zaken, waarvan ik me afvraag of ze niet urgenter zijn, moeten dan maar even wachten. Voor dat bedrag van ruim vier miljoen kan die klus trouwens niet eens geklaard worden. De gemeente moet er ongeveer hetzelfde bedrag bijleggen.

Of laat mevrouw Gerdien Rots zich opjagen door de projectontwikkelaars, want, aldus de gemeente, die hebben al aangegeven om af te zien van bouwen als die brug er niet komt. Er zijn er vast meer ontwikkelaars dan zij die altijd in Zwolle bouwen.

Net als bijna elke Zwolse burger ken ik niet de werkwijze van de gemeente bij plannen zoals dit project. Maar het lijkt mij het gevolg van het feit dat veel studenten het openbaar vervoer nemen om op de campus van de diverse studiehuizen te komen?

Zouden de plannenmakers bij het openbaar vervoer daar niet op aan te spreken zijn? Kunnen zij bijvoorbeeld zelf niet zorgen voor haltes in de dichte nabijheid van of op die campus. Laat dan vanuit de regio ‘campusbussen’ rijden waarmee de studenten zich, zo nodig uitsluitend, mogen laten vervoeren.

Of zijn al die studenten een dusdanige bron van inkomsten voor Zwolle dat er, naast het vele geld dat er nu al aan uitgegeven wordt, zo’n investering van 8,7 miljoen – die vast veel hoger gaat uitvallen – verantwoord is?

Wat is er trouwens mis met gewoon op de fiets ‘naar school’ gaan? Hoef je ook niet via het station. Generaties studenten, deden dat al voor de huidige. Toen zelfs zonder fat- of e-bike.

Foto 1
Het lijkt er sterk op dat wethouder Gerdien Rots de Zwolse geschiedenis in wil gaan met de erenaam 'bruggenbouwer'. - Foto: Peter Denekamp
Het lijkt er sterk op dat wethouder Gerdien Rots de Zwolse geschiedenis in wil gaan met de erenaam 'bruggenbouwer'.
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)