Het haalde het journaal van afgelopen zondag. Het feit dat de bussen in onze regio eigenlijk onaanvaardbaar vaak niet rijden. Onze regio bestaat uit Overijssel, Gelderland en de Flevopolder. Dat NOS Journaal wist me te vertellen dat er 0,2 procent uitval mag zijn.
Gemiddeld is het 4 procent. Dat lijkt niet veel, maar in sommige gevallen ligt het percentage soms wel op 6 procent. Dan wordt het hinderlijk als je van het OV afhankelijk bent. De meeste passagiers wachten geduldig, ze kunnen niet anders.
Onze regiovervoerder is RRReizen. Ik vraag me wel eens af, waarom elke keer die naamswijziging. We deden het decennialang in deze Regio met de VAD, de NWH en Salland. Drie namen waarvan iedereen wist wat ze betekenden. Veluwse Auto Dienst, de Noord-Westhoek en Salland, namen die voor zich spraken.
RRReizen rijdt met, naar ik meen, ‘nieuwe’ elektrische bussen van een Chinese fabrikant. De kinderziektes van deze bussen kregen de Nederlandse passagiers op hun bordje. Het schortte aan vele kanten, met als gevolg dat het bedrijf hoge boetes kreeg.
Die boetes worden, hoe je het ook wendt of keert, een keer in de prijzen doorberekend, en dan betaalt die ‘geduldige passagier’ dat er nog eens overheen. Maar dat terzijde.
Aan de techniek mag het niet meer liggen, dus is het nu het gebrek aan personeel. Dat is tegenwoordig hét argument om falend personeelsbeleid te verdoezelen. Want in hetzelfde journaal liet RRReizen weten dat de problemen binnenkort verholpen zijn want, zo melden zij, ze gingen meer personeel aannemen. Dus dat personeel is er wel?! Als je maar heel goed betaalt. Dat is altijd beter dan boetes moeten verrekenen.
Maar of we erdoor op vooruit gaan in Zwolle? Ik ben er somber over. Zolang de auto uit de binnenstad geweerd gaat worden en er intussen niet een uitgebreid netwerk van openbaar vervoer is bedacht waardoor je overal makkelijk kunt komen, blijft het problematisch.
Vaak heb ik heimwee naar de tijd met vele stadsbuslijnen die samenkwamen op het Gasthuisplein. Met bussen van Schutte. En wat zeiden we van Schutte, zeker omdat het altijd klopte! “Een busse van Skutte, loop’n det dutte!”