Rotonde en extra uitrit de Dobbe dit najaar in gebruik

Zwolle – Het belangrijkste verkeersknelpunt in de wijk Aa-landen wordt deze zomer grondig aangepakt. Een rotonde op de kruising van de Rijnlaan-Dobbe-Eemlaan moet de verkeersafwikkeling en veiligheid op dit kruispunt verbeteren. Voor deze oplossing heeft de gemeente samen met een klankbordgroep van winkeliers en bewoners gekozen. Mede door een bijdrage van de provincie Overijssel kan de rotonde aangelegd worden. Om de verkeersoverlast te beperken wordt de rotonde in de zomervakantie gerealiseerd.

kruispunt_dobbe.jpg 

Met een rotonde op de kruising van de Rijnlaan-Dobbe-Eemlaan moeten de verkeersopstoppingen ter plekke na de zomervakantie tot het verleden behoren. De aanleg van de rotonde en nog enkele aanvullende maatregelen worden in de eerste helft van dit jaar uitgevoerd. Wanneer de weersomstandigheden het toelaten wordt in maart begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. Naast de rotonde zorgen aanvullende maatregelen voor een verbeterde verkeerssituatie, met name op de drukste momenten bij het winkelcentrum De Dobbe. Zo komt er een nieuwe uitrit met een slagboom van het parkeerterrein op de Zwartewaterallee en wordt een fietspad aangelegd vanaf de rotonde in de Merwedelaan.

De uitrit van het parkeerterrein is op werkdagen vanaf 16.00 uur geopend. Tot die tijd staat de slagboom naar beneden om hinder tussen fietsende scholieren van het Meander College en autoverkeer te voorkomen. Op zaterdagen en gedurende schoolvakanties is de uitrit de gehele dag geopend.

In het project wordt tevens de aanleg van een voetpad naast de fietsverbinding tussen de Zwartewaterallee en het parkeerterrein (nabij kruispunt met Rijnlaan) meegenomen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Rotonde en extra uitrit de Dobbe dit najaar in gebruik”

  1. nou zeg, dat heeft even geduurd. op de zaterdagochtend kom je niet meer weg op ddat ongelukkige kruispunt. laten we hopen dat de modificatie weinig hinder veroorzaakt.

  2. Interessant om te lezen wie die hebben uitgedokterd en betaald

    Voor deze oplossing heeft de gemeente samen met een klankbordgroep van winkeliers en bewoners gekozen. Mede door een bijdrage van de provincie Overijssel kan de rotonde aangelegd worden.

    .

  3. @Verdieping:
    Kijk niet gek op als je een paar weken alleen via de route Waallaan-Middelweg de wijk in en uit zou kunnen.
    Ben wel benieuwd hoe ze tijdens de werkzaamheden het winkelcentrum bereikbaar houden.

  4. Zie ik het goed dat er een officieel fietspad nu vanaf de rotonde Dobbe/Rijnlaan naar het winkelcentrum komt? Dat zou een hele hoop spookrijders kunnen schelen, maar ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan daar met de rest van de rotonde.
    De slagboom dus dicht op de schooluren. Dat is niet verkeerd! Vroeg me al af hoe ze aan de veiligheid van de leerlingen wilden denken daar, maar dat lijkt een goede oplossing.

    Maar eindelijk is de gemeente er dus over uit wat het gaat worden. Daar gaat een paar jaar overheen en vooral veel opmerkingen als: “nee, een rotonde past daar nooit op die plek!”….. Zucht…

    Ik ben wel erg 😀 dat de gemeente toch tot inkeer is gekomen! 😀

  5. Ik ben wel erg dat de gemeente toch tot inkeer is gekomen!

    Moet eerst een paar ton extra kosten, maar uiteindelijk doen ze wel wat iedereen op straat al jaren roept.

  6. Zucht…. zonde van het geld. Een rotonde maakt de verkeersdoorstroming écht niet beter dan de huidige. Want wat is het verschil? In de huidige situatie ga je maar één kant op als je de parkeerplaats af komt (rechtsaf) en dat is met een rotonde toch net zo (rechtsaf, de rotonde op)?

    Ik zie die verkeersopstopping niet minder worden, hij gaat vermoedelijk zelf groter worden omdat nu het verkeer op de andere rijbaan (richting Zwartewaterallee, waar je nu geen last van hebt) ook de doorstroming op de rotonde en daarmee de afvoer van de parkeerplaats beïnvloed. Ik denk dat een heleboel voorstanders van een rotonde daar nou n?t niet over hebben nagedacht…!

  7. Zitten de rotondes niet veelste dicht op elkaar om een goede doorstroming te vormen? Ik zie gebeuren dat niemand straks nog voor of achteruit kan.

Reacties zijn gesloten.