Zwolle – Politieagenten, opsporingsambtenaren van de Koninklijke Marechaussee en buitengewoon opsporingsambtenaren zoals handhavers in dienst van de gemeente, boswachters, treinconducteurs en controleurs van busmaatschappijen werken vanaf 1 april 2010 met de zogeheten politiestrafbeschikking als zij burgers een geldboete opleggen. De huidige politietransactie komt te vervallen. Dat gebeurt niet overal tegelijk. Eerst zijn de arrondissementen Zwolle, Almelo, Utrecht en Lelystad aan de beurt. De rest van Nederland volgt in de loop van het jaar.
In de praktijk zijn de gevolgen voor de burger beperkt. De bijna duizend overtredingen waar nu een politietransactie voor wordt uitgeschreven, veranderen niet. Het gaat dan bijvoorbeeld om verkeerd stallen van een fiets, zonder geldige akte vissen, roken op stations of in het openbaar vervoer, verkeerd aanbieden van huisafval, verstoring van de nachtrust door rumoer of burengerucht en het beschadigen van bomen of planten in parken en bossen. Als burgers hiervoor worden staande gehouden krijgen zij – net zoals nu gebeurt – op straat een bon uitgereikt. Maar hun beklag moeten zij straks bij de officier van justitie doen.
Nu brengt het openbaar ministerie de zaak nog voor de rechter als de verdachte een transactievoorstel negeert. Bij de politiestrafbeschikking is dat niet meer het geval. Als de bestrafte wil dat de rechter een oordeel velt, moet hij zelf het initiatief nemen en verzet instellen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verstuurt de politie strafbeschikking en int de geldboete.
De nieuwe politiestrafbeschikking is een gevolg van de Wet OM-afdoening die in 2008 is ingevoerd en ervoor moet zorgen dat de rechtshandhaving in Nederland efficiënter verloopt. Eenvoudige zaken worden niet langer door de rechter afgedaan, maar door opsporingsambtenaren en het openbaar ministerie. Hierdoor krijgt de rechter meer tijd voor de grote en gecompliceerde strafzaken.
steeds minder scheiding tussen de uitvoerende macht (met de politie als controlerende macht) en de rechterlijke macht… Het zijn kleine wijzigingen per keer, en oooh de burger merkt er toch niets van… Het zijn basis principes waar ze aan sleutelen om het goedkoper te maken… Een rechter hoort te bepalen of iemand de wet heeft overtreden. Dat is een recht waar iedereen gebruik van hoort te maken, automatisch. Dit soort dingen horen niet aan de burger over gelaten te worden!
Bekijk het eens van de andere kant: de rechterlijke macht krijgt meer tijd voor belangrijke (grotere) zaken. Dat lijkt me toch een pluspunt.
Die boetes voor relatief kleine overtredingen kunnen volgens mij prima via de officier van justitie worden afgehandeld zoals wordt voorgesteld.
het gaat om het basisprincipe van scheiding tussen politie en rechter. Het zelfde met het snelrecht waarbij de politie al een straf op mag leggen zodat mensen binnen een week hun taakstraf kunnen beginnen. Mensen leveren voor gemak en goedkopere optie steeds meer dingen in als privacy en bescherming tegen anderen
@ Sig met je eerste posting ben ik het helemaal mee eens!