Zwolle – Vanaf 29 augustus verzorgt Syntus, onder de naam Syntus Overijssel, in opdracht van de provincie Overijssel het openbaar vervoer in concessiegebied Midden-Overijssel. Openbaar vervoer waarbij de reiziger centraal staat en dat gekenmerkt wordt door de waarden: betrokken, vooruitstrevend en betrouwbaar. Ondanks dat er veel hetzelfde blijft, zijn er ook zaken die Syntus Overijssel anders gaat doen. Dit gebeurt onder het motto “Het Nieuwe Reizen”.
De huidige dienstregeling blijft intact; er zijn slechts enkele verbeterpunten. Ook blijven de voordelige stadskaartjes bestaan, alleen de naam is veranderd: Syntus-CityTicket. De grootste verandering is dat Syntus Overijssel met 106 splinternieuwe, duurzame en schone bussen gaat rijden. In deze nieuwe bussen staat gemak, comfort en duurzaamheid centraal. Zo zorgt onder andere een lage vloer voor een makkelijke instap en zijn er twee stoelen gereserveerd voor mensen met een beperking. De climate control zorgt ervoor dat de bus in de zomer gekoeld en ‘s winters verwarmd wordt. Bovendien bieden de streekbussen extra beenruimte met een uitklaptafeltje en is er een stroomvoorziening voor het opladen van een laptop of telefoon. De bussen voldoen aan de strengste normen op het gebied van uitstoot van uitlaatgassen. De bussen zijn voorzien van roetfilters en zijn een stuk stiller dan voorgaande generaties.
Syntus Overijssel gaat verder dan enkel de busreis; vanaf het moment van vertrek tot het bereiken van de eindbestemming worden zorgen, omtrent de reis, uit handen genomen. Dit alles gebeurt onder het motto “Het Nieuwe Reizen”.
De reisinformatie start niet pas bij de halte. Reeds vooraf kan op verschillende manieren al informatie worden ingewonnen. Onder andere via de website www.syntusoverijssel.nl, via de klantenservice die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is of via Syntus Maps. Syntus Maps is een interactieve kaart, gebaseerd op Google Maps, waarmee een overzicht van alle buslijnen van Syntus bekeken kan worden. Ook kan er ingezoomd worden op halteniveau en zijn er een aantal speciale punten opgenomen, zoals OV-fiets locaties en verkooppunten voor de OV-chipkaart.
Eenmaal aangekomen bij de eindhalte houdt de service niet op. Syntus Overijssel biedt een servicegarantie, wat inhoudt dat aansluitende bussen op elkaar wachten. Het is bovendien mogelijk om via www.syntusoverijssel.nl een deelauto, regiotaxi of OV-fiets te boeken om de eindbestemming te bereiken.
Syntus Overijssel wil een hoogwaardige dienstverlening bieden en de reiziger daarbij betrekken. De formule “Reiziger aan het stuur” biedt reizigers en inwoners van Midden-Overijssel de mogelijkheid om een wens met betrekking tot (aanvullend) openbaar vervoer aan te dragen. De kans bestaat dat de wens gerealiseerd wordt in een pilot. De “Reiziger aan het stuur” draagt bij aan het verbeteren van het gebruiksgemak en bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de regio.
En toch vraag ik me af waarom het goedkoper kan als alles bij het oude blijft. Er zelfs fors geïnvesteerd is in nieuwe bussen. Zijn ze bij Connexxion dan altijd veel te duur geweest of gaan we het in de toekomst ergens bezuren ?
Klinkt goed! Succes.
Die nieuwe bussen, dat is via de wetgever een verplichting voor de opdrachtgever, die Syntus in dit gebied laat rijden. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dat via een leaseconstructie !
Nu maar afwachten of de heren en dameschauffeurs ook genegen zijn mee te werken aan de bovenstaande belofte, dat aansluitingen op elkaar wachten ! Dat gaat best wel eens mis en kan altijd nog beter !
Enne hoe zit het met de aanpassing voor rolstoelen?
Weer zo’n leuke elektrische plank die vaak niet werkt? 😮
@Tevens
ziet er uit als een persbericht van syntus, dan is een positief verhaal te verwachten..
@ydick het contract van connexxion met provincie was afgelopen en synctus bood lager bedrag dan connexxion.
schonere bussen ? Waar komt die energie voor het opladen vandaan, zonnepanelen ? Kortom meer verbruik brandstof !!!
Beste Linda
De rolstoelplank in de nieuwe bussen is hand bediening.
Plus steeds meer haltes worden op hoogte gebracht van de bus.
H.g. Harry van Kampen ( met eigen ogen gezien)
IK vind het allemaal wel veel weg gegooid gelr als bussn na 8 of 10 jr einde consessie verkocht moeten worden, En wie betaald die 106 nieuwe wagens wij allemaal zeker uit de staatskas
kunnen ze misschien voor de buschauffeurs ook een garantie afgeven voor het asociale rijgedrag en denken dat de rijbaan voor hun zelf is?
Allemaal wel leuk en aardig die “servicegarantie”, maar waar blijven de echte voordelen zoals: in de spits om de 10 minuten een bus, nachtbus op de zaterdag en doordeweeks inplaats niet tot 00.00 uur rijden maar tot 3.00 uur?
bedoel natuurlijk: inplaats van