De gemeente Zwolle haalt het maximale uit haar medewerkers. Deze conclusie valt te trekken uit het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) dat dit jaar is gehouden onder de medewerkers. 96 procent van de deelnemende medewerkers vindt de gemeente Zwolle een goede werkgever. In een onderzoek van 2004 lag dit getal nog op 87 procent. 80 procent van alle werknemers heeft meegedaan aan het MTO.
Gemeentesecretaris Oenze Dijkstra is verguld met de resultaten van het onderzoek. “De uitkomsten laten zien dat onze medewerkers waarderen hoe wij hen in onze organisatie centraal stellen. Onze visie is dat wij het beste willen halen uit onze mensen en dat zij meetellen. Wij voelen ons gesteund om dit beleid verder te ontwikkelen in de komende jaren”, aldus Dijkstra. De uitkomsten van het onderzoek zijn ook getoetst aan landelijke cijfers en die van een aantal vergelijkbare gemeenten. Zwolle komt daarbij als bovengemiddeld uit de bus. Het feit dat 96 procent tevreden is over de werkgever is extreem hoog.
Het onderzoek bij de medewerkers meet niet alleen de mate van mentale gesteldheid en het persoonlijk welzijn. Ook was aandacht voor de gezondheidsrisico’s van de individuele werknemer en de organisatie als geheel. Hiervoor is een gezondheidstest afgenomen. Het doel hiervan is eventuele schade voor de individuele medewerker en de organisatie in de toekomst te voorkomen.
Opleidingen
Het leeuwendeel van het Zwolse ambtenarenkorps is zeer te spreken over arbeidsomstandigheden. Opvallend vaak wordt tevredenheid geuit over loopbaanontwikkeling binnen de organisatie en de mogelijkheden voor het volgen van opleidingen.
De werkdruk in de organisatie is in Zwolle fors hoger dan in vergelijking met de Nederlandse beroepsbevolking. Dit getal ligt met 48,5 procent ruim vijf procent hoger. Door factoren als afwisseling in het werk, leermogelijkheden, zelfstandigheid en inspraak leidt dit niet tot een enorme stressbelasting. Cijfers over werkstress komen namelijk onder het landelijke gemiddelde uit. Daarmee vindt gemeentesecretaris Dijkstra een onderbouwing voor de stelling dat Zwolle het maximale uit haar medewerkers haalt. Dijkstra: ‘Wij investeren veel in loopbaanmogelijkheden en opleidingen. Daar zie je nu de resultaten van.’
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim binnen de gemeentelijke organisatie is laag te noemen. Samen met de gemeente ’s Hertogenbosch scoort Zwolle het laagst van de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Het verzuim vanwege ziekte is van 9,2 procent in 2001 nu gedaald naar 4,5 procent.
waar ligt het keerpunt ? In welke mate is het wenselijk dat werknemers aangeven dat ze dik tevreden zijn met hun werkgever ?
Ik weet dat in het bedrijfsleven dit absoluut NIET wordt nagestreefd. Er moet eern goede verhousing zijn tussen de belangen van werkgever en die van de werknemers. Zakelijk en sociaal. Bij de overheid zal de verhousing wellicht iets anders liggen dan in het bedrijfsleven, maar ik vraag me af of dit zeer hoge percentage niet wat te ver gaat.
Aan de andere kant .. ik ben een absolute leek EN ken het onderzoek niet. Dus wellicht is het inderdaad wel een fantastische ontwikkeling en een hele goede zaak.
Wel jammer dat zo’n (mogelijke) kanttekening en andere invalshoek niet wordt belicht.
Een mooi resultaat – maar w?©l met een klein opmerkinkje.
Want ik lees dat 80 procent van de ambtenaren aan dat onderzoek heeft meegedaan.
Dus is de conclusie : 96 % van de 80 procent ambtenaren – is dik tevreden. Want van die andere 20 procent weten we het gewoon niet.
Blijft natuurlijk alsnog een mooie uitkomst voor de gemeente Zwolle
beuvbos geeft het al een beetje aan. Dit is een mooi moment om de zweep er eens over te leggen en de productiviteit en service aan de burger te verhogen. 🙂
@lots -> ben buitengewoon verbaast over de milde reactie 😮
Heb een nieuwe kant van de heer Lots ontdekt. Best wel leuk eigenlijk 😛
@beuvbos
Wat goed is wordt meestal al breed in de krant uitgemeten. Wat minder goed gaat – wordt vaak het liefst verzwegen en dus is het goed dat er ?³?³k kritische noten gekraakt gekraakt. Als de jarige politiebond jarig is (zoals dat verleden week op deze site stond) en dat fiert met het opknappen van het Nel Banninkhuis – dan geef ik die dienders een pluim. Kijkj maar in het archief. Dus Beuvbos – z?³ dit dat.
@ L.Lots .. was ook niet serieus bedoeld 8). Ik mag altijd graag lezen wat je mening is, positief kritisch of negatief kritisch. Doorgaan ! 🙂
Nou nu nog 80 procent teveredenheid bij de burgers van Zwolle over de kwaliteit en kwantiteit van de diensten. Wat die is nu betreurend.
@Beuvbos
Ik doe mijn best.
Zonet ben ik van mijn stoel afgemieterd….
Ik had een mailtje gestuurd over de wegen in Zwolle, duurde 3 weken tot ik antwoord kreeg :-
Maargoed, ik kreeg nog meer dan ik wilde, dus ik had zeker niet te klagen ;D
@mike … zit je al weer op je stoel ?? Geen permanente schade ? Wil je erover praten? ;D