Zwolle – Een 28-jarige fietsster uit Zwolle is op woensdag 25 augustus 2010 op de Burgemeester Roelenweg aangereden door een personenauto. De personenauto reed over de afrit van de A28 en heeft de fietsster, die richting Holtenbroek reed, volledig over het hoofd gezien.
De fietsster werd geschept door de personenauto en kwam ten val. Door personeel van de ambulancedienst werd het slachtoffer ter plaatse behandeld aan een aantal verwondingen. Zij hoefde niet overgebracht te worden naar het ziekenhuis.
Gaat daar regelmatig bijna mis en nu dus (weer) eens helemaal.
De crossen met hoge snelheid van de snelweg af en je mag vaak blij zijn als ze nog op tijd voor het fietspad stoppen.
Van de week mijn vriendin net zo goed: man met een paardentrailer erachter die op die plek een noodstop moest maken omdat hij het fietspad over het hoofd zag. Haar daarna nog beschuldigen dat ze zich voor zijn auto worp, terwijl ze gewoon voorrang had en hem nog in de gaten hield ook!
is dat zo ??? voorrang daar
@Ja-tja:
Ja, op de Burgemeester Roelenweg (van en naar Meppel) wel.
Op de Katerdijk (van en naar Amersfoort) niet ; daar moeten de fietsers voorrang verlenen.
Om het gemakkelijk te maken
Ik ga daar ook elke morgen langs naar m’n werk. Vanmorgen vroeg kwam er een vrachtwagen aan, die overigens netjes stopte.
Altijd goed uitkijken daar!
Ik kom er ook dagelijks langs als ik van het werk kom. Inderdaad een gevaarlijk punt. Er zijn genoeg automobilisten die daar netjes opletten en voor de haaietanden stoppen zoals het hoort. Maar er zijn er helaas ook veel die inderdaad naar beneden komen stuiven, zich geen bal van fietsers aantrekken en hem er gewoon voor rammen. Staat er al een auto voor de haaietanden van de rijbaan te wachten? Boeit niet, gewoon wel de haaietanden van het fietspad over en dan dwars op het fietspad blijven stil staan. Hoezo je mag een kruising niet blokkeren?
Volgens mij was je vroeger verplicht even te stoppen om daarna weer op te trekken, mits dit kon.
Voor verkeer vanaf de Amersfoort dien je als fietser ook te stoppen.
Gisteren bijna een dame onder mijn auto op de rotonde Roelenweg. Ze stak volgens mij haar hand uit om rechtsaf te slaan, ze had namelijk ook haar hand niet aan het stuur.
Ze reed door, ik schrok me te pletter. Ik keek haar na en zag dat ze lauwtjes haar hand uitstak om de katerdijk op te gaan. Maar goed…
Dat is voor mij een reden om me niet aan de regels van richting aangeven te houden op rotondes.
Bij rechtdoor (half rond) hoef je niet aan te geven totdat je de rotonde verlaat. Ik geef stug naar links aan als ik 3/4e rond wil maar ook als ik half rond wil en geef dus naar rechts aan op het moment dat ik de rotonde verlaat.
Voordeel: ik geef duidelijk aan dat ik op de rotonde blijf (en dus niet van m’n sokken gereden hoef te worden)
Nadeel: automobilisten zullen iets beter moeten anticiperen op mijn handelingen: immers: ik geef naar links aan, wat 3/4e rond zou betekenen. Maar ze zullen dus m’n signaaltje op moeten pikken dat ik ineens niet meer links maar rechts aangeef op het moment dat ik 1/4e voorbij rijd (en dus duidelijk is dat ik er daar niet af ga) en de 1/2e eraf wil.
(ik baal ervan dat teveel mensen (fietser, automobilist, brommer/scooterrijder) geen richting aangeven. Dit ‘dwingt’ mij om mijn signalering aan te passen om te voorkomen dat ik van m’n sokken gereden word (zoals de dame die eerst dus niet aangeeft maar wel zo gezien wordt en later flauwtjes aangeeft)
@WFvN Dit zijn de regels voor richtingaangeven bij en op de rotonde:
Als je op de rotonde naar links aangeeft, kan dat verwarrend zijn voor anderen, omdat door de ronding niet altijd duidelijk is welk knipperlicht brandt. Daar zijn ongelukken mee gebeurt, omdat mensen door het knipperlicht denken dat je afslaat.
Overigens ben ik altijd weer blij dat er niemand in mijn dode hoek zit bij het verlaten van een rotonde.
Dame,
WFvN is een fietser…..
Staat weliswaar niet in dit berichtje, maar wel in dat van de wateroverlast.
@Dame:
Wat betreft die regels over richting aangeven op een rotonde…. Ik heb anders geleerd dan jij schrijft (wel bijna hetzelfde overigens). Kijk ik echter op de site van de Rijksoverheid, dan zien we wat anders staan, namelijk totaal géén richting aangeven totdat je de rotonde verlaat (dus ook niet voor/bij het oprijden van de rotonde)
Er is veel verwarring over deze regelgeving. Mijn informatie kwam van een site Infonu-autorijles. Zelf heb ik het ook anders geleerd, namelijk bij driekwart rond links aangeven. Later heb ik begrepen van het ROVO (regionaal orgaan verkeersveiligheid) dat dit niet juist was. Ik vond de uitleg logisch en doe het sindsdien ook niet meer. Lees op Wikipedia dat het in Duitsland, België en Oostenrijk zelfs verboden is.
Overigens valt mij op dat veel mensen helemaal geen richting aangeven bij het afslaan. Ergerlijke gewoonte.