Zwolle – De lang verwachte rotonde De Dobbe is gerealiseerd! Zonder problemen is de rotonde in de schoolvakantie van deze zomer aangelegd. Op vrijdag 17 september a.s. wordt de rotonde feestelijk met de kinderen geopend. De Zwolse wethouder van verkeer en vervoer Cees Berkhout verricht samen met de gedeputeerde van de provincie Overijssel Job Klaasen de openingshandeling.
Archieffoto Weblog Zwolle
Tot de aanleg van de rotonde op de kruising Dobbe-Rijnlaan-Eemlaan is de gemeente samen met een klankbordgroep van winkeliers en bewoners gekomen. Mede door een bijdrage van de provincie Overijssel is de rotonde in de zomer van dit jaar gerealiseerd. Om de realisatie van de rotonde met de kinderen feestelijk te vieren organiseert de gemeente Zwolle met Winkeliersvereniging Dobbe vanaf 14.10 uur de minikermis. De rotonde verbetert de verkeersafwikkeling rondom het winkelcentrum De Dobbe en daarmee de veiligheid voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen. Sommige attracties van de minikermis zoals de draaimolen en Mini Cars geven de kinderen spelenderwijs het gevoel in het verkeer op een rotonde deel te nemen. Alle Zwolse kinderen tot en met 12 jaar kunnen tot 17.30 uur van attracties genieten en de toegang is gratis. Meer informatie over de attracties van de minikermis vindt u op www.zwolle.nl.
Ik vind de rotonde niet echt geslaagd. Uiteraard zal dit de doorstroming bevorderen, ik snap alleen niks van het ontwerp. De fietsstrook zit ver afgeschermd van de rijbaan, ik heb het idee dat hiermee (bij het afslaan) de dodehoek (waar de fietser rijdt) wordt vergroot
Als de fietsers nou eens beginnen met de rotonde(s) in de goede rijrichting te nemen, hoeven automobilisten alleen nog maar naar rechts te kijken en over de schouder. Nu kun je elk moment ook verkeer van links verwachten, zelfs moeder met kinderen!
De doderhoek is inderdaad alleen maar vergroot. ik rij wel eens met een dicht verlenge bus. waardoor je echt een dodehoek hebt. dus vantevoren moet ik kijken voor fietsers.
Kans dat je bij de dobbe er 1 over het hoofd ziet is groot.
In Koekange hebben zo’n kleine rotonde dat als ik er op rij m’n eigen achterlichten van m’n scootmobiel zie;):D
Ja maar jij rijdt met een aanhanger achter je scootmobiel 🙂
op de rotonde dus een ‘voorduwer’?
Ik vind het ook geen fijne rotonde , vooral met afslaan is het onoverzichtelijk en het zal niet lang duren voor het eerste ongeluk zich aandient let maar op mijn woorden,.
Ik krijg de indruk dat berkhout alleen in de media verschijnt als er breedlachend linten moeten worden doorgeknipt. Zijn er wapenfeiten van deze man bekend? ik vraag mij tevens af wat de balastingbetaler ieder maand kwijt is aan deze circusact.
Klopt, dat viel mij ook gelijk op toen ik voor de eerste keer deze rotonde nam met de auto. Normaal kijk ik vooraf eerst in mijn zijspiegel om te checken of er een fietser rijdt op de rotonde (dan ben je al wat voorbereid), vervolgens kijk ik bij het verlaten over mijn schouder. Double check dus. Deze eerste stap kun je nu overslaan, het fietspad is té ver van de rotonde waardoor je een fietser niet meer in je spiegel kunt zien, het hangt nu puur af van het kijken over de schouder.
Zoals bekent wonen er veel bejaarden in de AA-Landen waarvan de meesten niet over de schouder (kunnen) kijken en nu zonder spiegelcheck maar op de gok zullen afslaan.
Als ik op de fiets ben ga ik dus ook maar heel voorzichtig die rontonde op en zoek oogcontact met de bestuurder. “Heeft hij/zij me wel gezien?”
Zonder problemen? Volgens mij waren ze aardig over tijd, een week later kon je weer normaal het winkelcentrum op rijden. Ook ik vind de afstand erg groot, plus het feit dat het irritante bochten zijn bij het in/uitgaan van het winkelcentrum.
Daarnaast is die rare uitgang aan de zijkant ook nog niet af. Wie heeft dat ding sowieso bedacht? Daar gaan ook nog wel ongelukken gebeuren als het open gaat, niemand is daarop bedacht dat er verkeer uit kan komen.
De extra mogelijkheid om met de fiets vanaf de 2e rotonde direct naar het winkelcentrum te gaan is wel een uitkomst, wel moet de automobilist goed opletten (zowel de fietsers op de weg, als vanaf het winkelcentrum controleren), maar het voorkomt dat iedereen op de stoep fietst.
verdieping,
Dit plan is van voor Berkhout