Zwolle – Het Stedelijk Museum Zwolle dat in 2010 zowel een nieuwe directeur als nieuwe conservator kreeg, heeft met haar nieuwe aanpak in tentoonstellingen en publiciteit vooral vanaf oktober 2010 veel meer publiek getrokken dan voorgaand jaar.
Vooral is er een flinke stijging bij de MuseumJaarkaarthouders te zien van bijna 30% ten opzichte van 2009. Het totale aantal bezoekers dat het Stedelijk Museum naar de stad Zwolle wist te trekken is 41.116. In 2010 zijn in het museum zelf 29.816 bezoekers geteld tegen 26.856 in 2009.
Daarnaast zijn met externe tentoonstellingen van het museum en de door het Stedelijk Museum Zwolle samen met de Bibliotheek georganiseerde Boekenmarkt ca. 11.300 extra bezoekers naar de Zwolse binnenstad gehaald. In vergelijking met bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Den Bosch met 26.288 bezoekers (Jaarverslag 2009), Stedelijk Museum Alkmaar met gemiddeld 29.000 bezoekers (Bedrijfsplan 2010-2014) en de Fundatie locatie Zwolle 46.244 (bron Jaarverslag 2009) wist het Stedelijk Museum Zwolle 41.116 naar de binnenstad te halen.
Ook de bezoekers aan de website, die een metamorfose heeft ondergaan en per februari 2011 helemaal veranderd is, wist in oktober zo’n 6247 bezoekers (bron Google Analytics) te trekken. Vanaf 13 maart tot en met november 2010 werden in totaal zo’n 36.000 bezoekers gemeten. De stijging is vooral de laatste maanden te merken, waarbij we voor 2011 rekenen op ongeveer 70.000 websitebezoekers.
Ook de freepublicity, die in 2009 niet gemeten werd, is voor 2010 hoog met een uitschieter in oktober met een advertentiewaarde van € 500.000,- Voor de maanden mei tot en met december 2010 ligt de freepublicity advertentiewaarde op ca € 1.200.000 (bron Knipseldienst info).
Dit is smullen voor de VVD-Zwolle als DE uitvinder van de freepublicity advertentiewaarde.Zo maakt de gemeente toch een ’tonnetje’ winst. De jaarlijkse subsidie is immers ?? 1.100.000.