Elke universiteit vaardigt 7 hogerejaars studenten economie af en een docent. De studenten werken in gemixte internationale teams aan een aantal opdrachten en moeten aan het eind van de tiendaagse een plan/oplossing presenteren (op het vlak van management en/of marketing). Een van de opdrachtgevers is de Gemeente Zwolle, waarschijnlijk met een opdracht in het kader van ‘Zwolle-promotie gericht op internationale jongeren’. De projectweek wordt georganiseerd in Zwolle door docenten van Windesheim. Het vindt plaats in het kader van de Erasmus-regeling Lifelong Learning, is gesubidieerd door Brussel. De partneruniversiteiten (economische faculteiten) werken al langere tijd samen op het gebied van internationale exchange van studenten en werken met een soortgelijk lesprogramma.
Verleden jaar is de eerste project tiendaagse georganiseerd in Duitsland, nu heeft Windesheim het stokje overgenomen. Dit soort Europese subsidies wordt mondjesmaat verstrekt. Elk Europees land binnen de EC heeft een pot voor het bevorderen van internationale educationele activiteiten binnen Europa en beslist elk jaar welke projecten daarvoor in aanmerking komen. Die selectie is heel kritisch, zeker in Nederland waar veel aanvragen zijn en maar enkele projecten worden uitgekozen. Voorwaarde voor selectie is dat er ook landen aan meedoen die niet zo voor de hand liggen, zoals b.v. uit Oost-Europa. Voor Windesheim is het nog een bijzonderheid dat het hier georganiseerd wordt. Nederlands is tenslotte niet het goedkoopste land… De studenten logeren in chalets op camping de Agnietenberg en krijgen de beschikking over een fiets (sommigen zullen dit nog moeten leren). Het belang van deze tiendaagse is dat het studenten de gelegenheid geeft om nu eens daadwerkelijk en voor langere tijd intercultureel samen te werken, ipv virtueel via mail en video. De ervaring leert dat het al binnen twee dagen knalt: Italianen vinden Nederlanders te veel sturen op tijd, terwijl Duitsers vinden dat je geen afspraken kunt maken met Spanjaarden. Nederlanders denken dat ze heel internationaal georienteerd zijn en hebben een hoge dunk van hun kennis en kunde, terwijl dat in de praktijk erg kan tegenvallen. Wij zijn namelijk minder kennis-gericht, maar juist sterk doe-gericht. En dit alles terwijl alle studenten vooraf les hebbenm gehgad in cultural awareness. En dan zie je het verschil tussen droogzwemmen of in het diepe plonzen. Ze moeten namelijk wel samenwerken, elkaar aanspreken op gedrag, en samen resultaat behalen. Deelname is namelijk niet vrijblijvend. Het resultaat: verandering, bewustzijn en echte cultural awareness. Er ontstaat een netwerk over grenzen heen dat blijft bestaan. En soms ook leidt tot meer dan zakelijke contacten.