Zwolle – In de periode 2011 tot 2017 krijgen gemeenten op de gebieden zorg en arbeid te maken met grote wijzigingen. Gemeenten krijgen hierin meer taken toebedeeld. Het gaat hierbij om De Wet Werken Naar Vermogen die in 2013 in werking treedt, de AWBZ-begeleiding die wordt overgeheveld naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de gemeenten worden verantwoordelijk voor de gehele Jeugdzorg. Zwolle gebruikt de komende anderhalf jaar om zich een beeld te vormen van de wijzigingen en een samenhangend beleid te formuleren.
Het kabinet wil krachtige, kleine en dienstverlenende overheden waarbij de taken dichtbij de burger zijn belegd. De komst van de Wet Werken Naar Vermogen (Wwnv), de overgang van de Jeugdzorg en de AWBZ-begeleiding (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) naar gemeenten dragen bij aan een steviger positie van de lokale overheid. Uitgangspunt bij deze nieuwe taken blijft voor de gemeente Zwolle ‘Iedereen doet mee!’.
Wwnv
De concrete inhoud van de Wwnv is nog niet bekend. Het rijk heeft al wel hoofdlijnen opgesteld op basis waarvan de gemeente al voorbereidingen kan treffen. Uitgangspunten van het rijk zijn bijvoorbeeld: werk boven uitkering, activerende aanpak en aanpassing van de keuring Wsw (Wet Sociale Werkvoorziening) en Wajong. De invoering van de Wwnv gaat gepaard met forse bezuinigingen wat de financiële mogelijkheden van de gemeente beperkt. De komende maanden werkt Zwolle aan een plan van aanpak zodat de gemeente op 1 januari 2013 klaar is voor de uitvoering van de nieuwe wet.
AWBZ-begeleiding
Zowel de individuele begeleiding als de dagbesteding wordt overgeheveld naar de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Hiermee kan de zorg dichter bij de burger worden georganiseerd. Wethouder Erik Dannenberg: “Gemeenten willen dat de nieuwe taak ook op Wmo wijze uitgevoerd kan worden. Dit betekent dus dat de uitgangspunten gelden: individueel maatwerk, uitgaand van eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden, collectieve voorzieningen boven individuele en algemeen beleid boven specifiek”. De gemeente gaat zich de komende tijd uitgebreid oriënteren. Zo wil ze een duidelijk beeld krijgen van de groep die nu nog AWBZ-begeleiding krijgt. Het jaar 2011 geldt hiervoor als een oriëntatiejaar. Omdat de gemeenten voor de AWBZ-begeleiding minder financiën krijgen dan hier op dit moment landelijk in omgaan, zal 2011 ook benut worden om na te denken over efficiency mogelijkheden. In 2014 zijn gemeenten volledig verantwoordelijk voor dit deel van de AWBZ.
Jeugdzorg
Verschillende onderdelen van Jeugdzorg van rijk, provincie en gemeente worden ondergebracht bij de gemeente. Het uitgangspunt is dat gemeenten beter in staat zijn een samenhangend aanbod van toegankelijke hulp en ondersteuning te organiseren en daarbij gespecialiseerde vormen van zorg efficiënter kan inzetten. De visie van de gemeente Zwolle op de overgang van Jeugdzorg luidt: ‘van behandeling naar participatie’. “Dit betekent dat kinderen en jongeren naar vermogen moeten kunnen deelnemen in de maatschappij’, legt wethouder Filip van As uit. “Hulp is beschikbaar in de directe omgeving van de jeugdigen en gezinnen en is gericht op het versterken van de mogelijkheden om problemen eerst zelf aan te pakken”. Zwolle wil hierbij uitgaan van het kind in zijn context: het gezin, de kinderopvang, school, buurt en vrijetijdsvoorzieningen. Voor de Jeugdzorg geldt, net als bij de AWBZ, dat het bedrag waarmee gemeenten hun taken moeten uitvoeren, gekort wordt. In augustus dit jaar wil de gemeente Zwolle een plan van aanpak voor de transitie Jeugdzorg gereed hebben. Vanaf 2016 zijn alle onderdelen van de Jeugdzorg gedecentraliseerd.
Omdat al deze maatregelen, onder meer vanwege hun doelgroepen, met elkaar verbonden zijn worden ze in samenhang met elkaar bekeken.