Volg de nieuwbouw bij NS station Zwolle

Zwolle – De nieuwbouw bij het NS station van Zwolle vordert gestaag. ProRail bouwt een nieuwe 17-meter brede reizigerstunnel en een vierde perron op station Zwolle. Dit is mede nodig in verband met de komst van de Hanzelijn naar Zwolle op 12-12-2012.

26-03-2012__zwolle_spoort_03_.jpg 

Met ZwolleSpoort maakt ProRail het station en het spoor geschikt voor de toekomst. Zo worden de drie bestaande perrons op station Zwolle door de komst van de Hanzelijn uitgebreid met een vierde perron. Ook worden de perronkappen vernieuwd en de nieuwe perrontunnel zo transparant en licht mogelijk gemaakt. Naast trappen installeert de aannemer ook twee roltrappen aan de centrumzijde van de perrontunnel en een lift. Perron twee (sporen 3 en 5) en perron 3 (sporen 6 en 7) zijn in de nieuwe situatie ook bereikbaar via roltrappen en liften.

26-03-2012__zwolle_spoort_02_.jpg

26-03-2012__zwolle_spoort_01_.jpg

De drie bestaande perrons op station Zwolle worden door de komst van de Hanzelijn uitgebreid met een vierde perron aan de zuidzijde van het station (Hanzelaan). Met het uitbreiden van de perroncapaciteit op station Zwolle is het mogelijk om de vele treinen uit de verschillende richtingen gelijktijdig te laten aankomen en vertrekken. Voor de reizigers wordt hierdoor een volledige ‘overstapknoop’ gerealiseerd met goede overstapmogelijkheden.

26-03-2012__zwolle_spoort_04_.jpg

Daarnaast worden alle perronkappen op station Zwolle vernieuwd en in dezelfde stijl gebracht zodat een eenduidig beeld ontstaat. Ter plaatse van de tunnel zijn de perronkappen transparant zodat er veel daglicht in de tunnel komt. Het bestaande monumentale stationsgebouw blijft ongewijzigd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

6 gedachten over “Volg de nieuwbouw bij NS station Zwolle”

  1. Kan zijn dat ik iets te kritisch lees, maar als ik het zo zie komen er dus geen roltrappen en lift bij perron 4 (spoor 8 & 9) en bij de uitgang aan de zuidzijde?

  2. Ja het gaat ter koste van de geschiedenis van het Swolse spoor. Prorail heeft de hele geschiedenis naar de kopeen geholpen. Ze denken alleen maar aan het geld maar niet aan de geschiedenis. (De sukkels)

  3. Beetje sneu ook één roltrap per perronopgange, je kan dus óf alleen omhoog, óf naar beneden, dat belooft wat tijdens de spits, dan zijn deze roltrappen dus eigenlijk onhandig in gebruik…. of zie ik het nu verkeerd?

    Al met al valt me de videoimpressie me een beetje tegen, maar tegelijkertijd weer typisch Zwols…. nergens op willen doorpakken. Droef van ProRail….

  4. Het ziet er inderdaad weer erg Zwols uit..
    Waarom geen gezellige sfeer onder de grond? Wat leuke winkeltjes hadden vast leuk gestaan. Als ik bovenstaande reactie lees zal het ook wel weer drukte voor de roltrappen worden. Het is nu vaak al te druk op de best brede trappen…

Reacties zijn gesloten.