Zwolle – Deze zomer rijden er twee weekenden achter elkaar geen treinen van en naar Zwolle. In de tussenliggende vijf dagen rijden er geen doorgaande treinen tussen Zwolle en ’t Harde. Ook in de herfst is een periode voorzien van drie dagen zonder treinverkeer van en naar Zwolle. Dat is de uitkomst van overleg tussen ProRail, NS en de andere vervoerders. De tijd wordt gebruikt om een vierde perron te bouwen zodat de Hanzelijn op 9 december kan worden opengesteld.
Oorspronkelijk was het plan om deze zomer vier aaneengesloten weken het treinverkeer in Zwolle stil te leggen. Om de kosten van ZwolleSpoort beter te beheersen is het project begin dit jaar opnieuw gefaseerd, waardoor de vier weken lange buitendienststelling niet meer nodig is. In de zomer gaat het om de weekeinden van 28 en 29 juli en 4 en 5 augustus waarop er van en naar Zwolle geen treinverkeer mogelijk is. Daarnaast is van maandag 30 juli tot vrijdag 3 augustus geen treinverkeer tussen Zwolle en ’t Harde (deel van het traject Zwolle-Amersfoort). Vanaf 23 tot 28 juli en van 6 tot en met 8 augustus kunnen reizigers te maken krijgen met gewijzigde aankomst- en vertrekperrons.
In het weekend van 12 tot en met 14 oktober is er eveneens geen treinverkeer van en naar Zwolle. Op trajecten zonder treinverkeer worden door de vervoerders bussen ingezet. Ook kan er sprake zijn van andere reisroutes en langere reistijden. Op dit moment wordt gewerkt aan een aangepaste dienstregeling en een plan voor alternatief vervoer die de hinder voor reiziger zoveel mogelijk beperken.
Profijt
Uitgangspunt voor de nieuwe werkplanning is dat de meest urgente werkzaamheden als eerste worden uitgevoerd. Met het oog op de komst van de Hanzelijn in december 2012 is daarom als eerste een werkplanning uitgewerkt voor het nieuwe vierde perron en de daarbij horende spooraansluitingen. Reizigers zullen vanaf december 2012 van dit werk profiteren. Zo rijden vanaf die tijd mede door de openstelling van de Hanzelijn extra treinen tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland. Vanaf die tijd rijden ook tussen Emmen en Zwolle meer treinen. De exact invulling van de dienstregeling en de daarbij horende reistijden worden later dit jaar bekend. De treinvrije periodes in de zomer en herfst die nu gepland staan, worden ook gebruikt voor de ruwbouw van de nieuwe perrontunnel.
Vervolg
De resterende werkzaamheden van project ‘ZwolleSpoort’ zoals perronaanpassingen, de afbouw van de nieuwe perrontunnel en de aanpassing van de sporenlayout worden na 2012 afgerond. De nieuwe perrontunnel en perronaanpassingen zijn naar verwachting in 2014 klaar. Deze werkzaamheden zullen ook in 2013 en 2014 in bepaalde periodes nog gevolgen hebben voor het treinverkeer. Op dit moment werken ProRail en de vervoerders aan een werkplanning voor de resterende werkzaamheden. Bij het opstellen van de een nieuwe planning werken we samen met belanghebbende partijen zoals reizigersorganisaties en regionale en lokale overheden. Ons streven is om uiterlijk 2 juli duidelijkheid te geven over de planning van resterende werkzaamheden.
En ondertussen hoort Amsterdam bij Prorail en NS nog steeds niet tot de randstad, want daar gaat nu en na 2012 nog steeds geen echtbreekster trein naar toe. Dus veel overlast voor geen extra reiscomfort of verkorting van de reistijdvergoeding. Net als voor de crisis geld wegsmijten om niets