Zwolle – ProRail en NS zijn van plan over ruim een jaar, in de zomer van 2012, het treinverkeer op station Zwolle vier weken stil te leggen. Reizigers worden dan vervoerd met bussen. NS en ProRail werken aan een alternatief vervoersplan waarbij uitdrukkelijk de inbreng van overheden en belangenpartijen wordt gevraagd. Station Zwolle wordt, door een vierde perron en nieuwe perrontunnel, voorbereid op de toekomst en op de Hanzelijn in het bijzonder.
De werkzaamheden hebben een forse impact, zo realiseren ProRail en NS zich. Het is echter noodzakelijk om de ruimte op station Zwolle voor reizigers en treinverkeer te vergroten. Het station Zwolle biedt straks een prettiger verblijf en overstap en meer treinverbindingen. Door ondermeer aanpassingen van het spoor bij station Zwolle en de komst van de Hanzelijn in december 2012 verbetert de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland.
Vervoersplan
Tussen 14 juli en 12 augustus 2012 moeten treinreizigers die van en naar Zwolle reizen rekening houden met langere reistijd. Voor het alternatieve vervoersplan benaderen spoorbedrijven NS en ProRail actief belangenorganisaties voor reizigers, bedrijfsleven, gemeenten en provincies. Een deel is afgelopen dagen al geïnformeerd, maar ze zullen ook per brief worden benaderd. Wegbeheerders Rijkswaterstaat en gemeente Zwolle hebben al laten weten zelf geen werkzaamheden gepland te hebben in deze periode en er rekening mee houden in hun planning.
Aaneengesloten
Aangezien de Hanzelijn december 2012 start, komt veel noodzakelijk werk in de zomer van 2012 samen. Dat vraagt een intensieve periode van werkzaamheden. Het besluit tot een aaneengesloten periode van vier weken geen treinen levert de reiziger de meest duidelijke en beste reisinformatie. De periode valt in de vakantie van Noord-Nederland. De ervaring met een dergelijke buitendienst stelling in Arnhem leert dat het overlast vermindert. Een alternatieve planning zou een periode van 6,5 week zonder of beperkt treinverkeer betekenen, eveneens in de zomer van 2012. Daaraan voorafgaand zouden er nog eens tien weekeinden extra gedeeltelijke en gehele buitendienst stelling nodig zijn. Wat in totaal meer treinhinder zou geven en onduidelijker zou zijn voor de reiziger dan een aaneengesloten periode van vier weken zonder treinverkeer.
Omgeving
De werkzaamheden zullen in die periode in grote mate 24 uur per dag doorgaan. Dit zorgt weliswaar voor overlast, maar er zullen geen grootschalige heiwerkzaamheden meer nodig zijn. ProRail wil omwonenden en geïnteresseerden zo veel mogelijk de kans geven de bouw te volgen door unieke kijkjes op het werk. Maar ook door, in overleg met hen, activiteiten te organiseren op en om het station. De investeringen in station Zwolle maken onderdeel uit van een bredere ontwikkeling van de spoorzone door de gemeente Zwolle. Planning 2011 Vanzelfsprekend wordt de komende tijd volop gewerkt aan het station. Ook in de zomer van 2011 zullen reizigers dat merken omdat treinen vooral in juli vanaf andere perrons vertrekken en mogelijk korter zijn. Er is dan geen busvervoer nodig.
Het is dan zomervakantie! Wel eens gedacht aan al die reizigers met hun koffers! Of denkt ProRail langzamer, heeft dat misschien ook vertraging! Moet ik met mijn koffer van Schiphol naar ’t Harde of Meppel en dan met de bus?!
Waar is de overheid om dit tegen te houden!
Strookt wel met mijn gedachten de laatste tijd over dit land …
😮 vier weken!!! 😮
Het zal allemaal wel meevallen…. Er zullen wel goede alternatieven bedacht en aangeboden worden, ga ik tenminste wel van uit.
@Kees:
Volgens mij heb je een stukje gemist in bovenstaande tekst. Het is toch juist keurig dat deze stremming nu al wordt medegedeeld? Zo kom je in de de zomer van 2012 in ieder geval niet voor een onaangename verrassing te staan.
Bovendien zijn zulke maatregelen zo nu en dan nodig. Gelukkig komt dit zelden voor. Door deze maatregel te nemen, tref je misschien een klein deel van de reizigers, terwijl je anders nog veel langer bezig bent. Dat er flink wordt doorgewerkt en zo’n maatregel genomen wordt om de werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren, verdient mijn inziens een pluim. 😀
Eigenlijk zouden veel meer organisaties zo daadkrachtig moeten optreden.
Kees, probeer ook eens de positieve kanten te zien. Daar wordt je leven vast een stuk leuker en aangenamer van.
Keurige planning.
Precies nadat ik mijn periode van 19 jaar ’treinen’ heb afgesloten gaan ze er mee aan de gang. Geen last dus.
Kees, wat doe je hier dan nog? Verdwijn toch naar verwegistan!
De reconstructie van Arnhem is ook niet zo desastreus verlopen.
De NS, in feite ProRail informeert nu (zeer vroegtijdig) zodat iedereen er rekening mee kan houden c.q. weet wat hem te wachten staat.
Het traject Zwolle-Meppel is altijd al een bottleneck geweest waar geen alternatief voor is. Zelfs tijdens WOII was dit al een gewild traject voor op treinen jagende vliegtuigen.
moet kunnen toch!
al die vakantie ganger met koffer in de hitte met de bus, die dan overvol zitten natuurlijk.
zo gaat t altijd , ook met vertragingen en zitten ze vol dan komt er een man, die mediatraining gehad heeft, en zegt dan doodleuk dat er na word gekeken en de situatie verkeerd is ingeschat.
wedden???
NS: NO SERVICE
mischien handig als al die mensen die het nodig vinden om hun gal te spuwen over de ns en pro rail ook met evt. oplossingen komen. ik neem toch aan dat 4 weken overlast voor 20.000 mensen niet opweegt tegen mischien wel een half jaar overlast voor 40.000 mensen.
neem toch echt aan dat deze bedrijven dit niet doen om te “klantje pesten” maar om er voor te zorgen dat alle veiligheids systemen getest kunnen worden en er dus later geen ongevallen gebeuren waardoor reizigers in het hele land vertragingen zullen oplopen.