Grote belangstelling voor rekencongres Landstede

Zwolle – De Minister van Onderwijs stelt strengere eisen aan het rekenonderwijs om de achterstanden bij mbo-studenten, op het gebied van rekenen, weg te werken. Nieuwe, creatieve en innovatieve oplossingen, waarbij ICT vaak een cruciale rol speelt, zijn daarom hard nodig.

Eén van de innovaties van dit moment is serious gaming: een veelbelovende methode waarmee studenten hun rekenvaardigheden aanzienlijk kunnen verbeteren! Landstede organiseert donderdag het congres ‘Rekenen, net even anders’. Uit het hoge aantal aanmeldingen (200 deelnemers!) blijkt dat het onderwerp zeer actueel is. Sprekers zijn o.a. : Drs. J.A. Woudstra, MBO Raad, over vraagstukken rekenonderwijs, Dr. Bart Windels, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen, over effectief wiskundeonderwijs met het E6-Model, Prof. Dr. Mark Overmars, Universiteit Utrecht, over gemotiveerd leren met serious gaming en Dr. Piet Kommers, Universiteit Twente, Onderwijs in de netwerkmaatschappij. Op de deelnemerslijst staan docenten, beleidsmedewerkers, directeuren, uitgevers en mensen vanuit het ministerie van Onderwijs.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “Grote belangstelling voor rekencongres Landstede”

  1. Eigenlijk is het een schande dat er op het MBO nog rekenles gegeven moet worden. Op de leeftijd van MBO-studenten is het rekenen met schriftelijke uitleg eenvoudig zelf te oefenen. Daar komt het in eerste instantie op aan. Zelden dat een zestienjarig nog moeite heeft met het getalbegrip op zich. Daarom zijn optel- en aftreksommen als voorbereiding op het rekenen en cijferen eenvoudig zelf te maken en te controleren. Dat hoeft al lang niet meer met een opgave- en antwoordenboekje, maar dat kan prima online, of via een app op je mobiele telefoon.
    Voor het vermenigvuldigen en delen is het niet te vermijden dat je een stevige basis legt in het leren van de tafels van vermenigvuldiging. Op die basis is het vervolgens een kwestie van oefenen en oefenen. Al te leuke opsmuk bij een rekentraining leidt alleen maar af van het doel en dat is: de abstracte uitkomst snel kunnen berekenen.
    Op basis van een goede vaardigheid in rekenen leer je ook de onderlinge verhoudingen van de grondbewerkingen te hanteren. En dat is nu de eerste vereiste om bij ingeklede vraagstukken de weg naar de oplossing te vinden.
    Oefenen hoeft niet ingewikkled te zijn. Kijk bijvoorbeeld op
    http://www.rekenlessen.nl/rekenen_oefenen.php.
    Daar vind je een schat aan mogelijkheden om
    rekenen te oefenen. En dat is maar een van de vele sites over dit onderwerp.

Reacties zijn gesloten.