Zwolle – Komend weekend sluit station Zwolle voor de tweede keer haar deuren. Aannemer Dura Vermeer werkt in opdracht van ProRail aan het sluitstuk van de titanenklus. De sporen en perrons worden komende dagen weer op hun plek gelegd zodat maandag 6 augustus de treinen weer kunnen rijden. In oktober (12, 13, 14) gaat station Zwolle nog een weekend dicht. Het nieuwe perron wordt dan aangesloten. Eind 2014 gaat de nieuwe reizigerstunnel open.
Afgelopen week is er dag en nacht door bijna tweehonderd man gewerkt aan de verbouwing van station Zwolle. Begin van deze week was er nog een groot gapend gat middenin station Zwolle. Dat gat is dinsdag gedicht door vier spoordekken van 1000 tot 1400 ton die succesvol op hun plek zijn gereden. De werkzaamheden zijn een belangrijke mijlpaal van het stationsproject dat in 2010 is gestart. Ze vormen het fundament voor een beter spoorknooppunt Zwolle. Zo is de bouw van het vierde perron nodig om extra capaciteit op het station te krijgen voor de komst van de Hanzelijn die op 9 december 2012 start. Reizigers zullen straks gemak ervaren door het stationsproject, maar tot en met 5 augustus is er hinder. Komende weekend rijden er geen treinen maar bussen van en naar station Zwolle. Er is een speciaal busstation voor gebouwd aan de zuidzijde van het station.
Dienstregeling
NS heeft een plan voor alternatief busvervoer opgesteld wat rekening houdt met de wensen uit de omgeving. Zo worden er bussen ingezet voor doorgaande reizigers tussen het zuiden en noorden die vanaf ’t Harde naar Meppel rijden en Zwolle overslaan. Zie voor meer informatie ook www.ns.nl
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.