Zwolle – Het gonst van de creativiteit in bso De Vlieger aan de Buckhorstlaan in Stadshagen. Kinderen bekijken geconcentreerd kunstkaarten en schilderen die op hun eigen manier na, onder begeleiding van eerstejaars ArtEZ-studenten. ‘Het is leuk!’ zegt de zevenjarige Amisha enthousiast. ‘En Tom helpt mij heel goed.’
In de regio Zwolle is met de vele onderwijskundige onderwijsinstellingen heel veel didactische kennis aanwezig. Om die kennis te delen en uit te bouwen, zoekt Landstede Kinderopvang graag de samenwerking op. Het gezamenlijke project van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en bso De Vlieger in Stadshagen is daar een prachtig voorbeeld van. Eerstejaars studenten van de docentenopleiding van ArtEZ leren de kinderen naar kunst te kijken en zelf een kunstwerk te maken. Zo doen zij hun eerste ervaring als meester of juf op. ‘Ik wil heel graag docent worden’, vertelt eerstejaars student Tom. ‘Vanaf het vmbo heb ik eerst een mbo-opleiding gedaan en nu doe ik ArtEZ. Het bevalt heel goed. Theorie is hier en daar wat zwaar, maar daar wen je aan. Ik vind het heel leuk en belangrijk om de informatie die ik geleerd heb door te geven, zodat ik mensen met hun creatieve kant in aanraking kan laten komen.’ Het is voor het eerst dat hij binnen deze opleiding met kinderen werkt.
‘Het gaat me goed af, ik vind het leuk. Ik heb Amisha twee kunstkaarten laten uitzoeken die ze mooi vindt. Daar heb ik vragen over gesteld: wat ze ervan vond, of ze het een blij of een verdrietig schilderij vond, dat soort dingen. En nu proberen we ze na te schilderen.’ De zevenjarige Amisha is geconcentreerd bezig met de achtergrond van haar kunstwerk. Ze vindt het leuk dat Tom er is. ‘Hij heeft me dingen uitgelegd. Ik mocht twee kaarten uitzoeken.’ Eentje met prinsesachtige balletdanseressen en een wat abstractere, met een grote, veelkleurige bloem. ‘Ik vind prinsessen leuk, en bloemen ook’, verklaart ze. ‘Ik schilder de bloem na, want die andere is wat te moeilijk. Straks ga ik nog een beetje roze doen, en wit, oranje, groen, blauw… er zitten heel veel kleuren in. Dat maakt het mooi. Ik denk dat het wel gaat lukken. Tom helpt mij heel goed.’
Het project is min of meer toevallig tot stand gekomen. ‘Tijdens een bezoekje aan de bso in Dalfsen werd het idee geopperd om samen te werken met kunststudenten’, vertelt Brede School Coördinator Cindy Veltman van Landstede Kinderopvang. ‘Vanuit mijn functie had ik wel eens eerder met ArtEZ gewerkt in Stadshagen op De Vlieger, maar dan met het conservatoriumgedeelte. Dit was een nieuwe invalshoek. Locatiecoördinator docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving Jurianne Guichelaar bleek een heel leuk project klaar te hebben liggen, waarin eerstejaars studenten van de docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving basisschoolleerlingen begeleiden in het kijken naar kunst en het maken van kunst. In overleg met assistent leidinggevende Dorien Weerink hebben we besloten om het te proberen.’ Dorien is enthousiast. ‘We wisten eigenlijk niet wat we moesten verwachten. We vroegen ons af of het misschien niet te schools was, maar zoals het nu loopt, gaat het prima. De kinderen zijn enthousiast en heel geconcentreerd bezig.’
‘Het is voor het eerst dat we dit project op een bso doen’, vertelt Jurianne van ArtEZ. ‘Het is niet een zeer vastomlijnd project, je kunt er heel los mee omspringen. We hebben het opgezet om onze studenten kennis te laten maken met primair onderwijs. Daar worden ze in eerste instantie niet echt voor opgeleid want het werkveld ligt meer in het voortgezet onderwijs, maar het is goed om te ontdekken waar het nu eigenlijk begint: de beeldende ontwikkeling van kinderen. Daarnaast kunnen de studenten op deze manier daadwerkelijk ervaren hoe het nu eigenlijk is om juf of meester te zijn.’ Het project bestaat voor de bso-kinderen uit twee middagen. ‘De eerste middag worden ze op de bso-locatie begeleid in het kijken naar kunst en het maken van kunst’, legt Jurianne uit. ‘Enkele weken later gaan ze met z’n allen naar de kunstacademie. Dat is een hele ervaring in dat grote gebouw, met die grote machines zoals drukpersen en zo, en allemaal grote mensen.
Het is heel leuk voor de academie als de kinderen de school binnenkomen. Dat geeft een heel andere energie; van die jonge mensen over de vloer. De studenten hebben dan inmiddels in de lessen vakdidactiek beeldende opdrachten ontwikkeld, die ze samen met de kinderen gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld een afdruk van een linosnede maken, of werkstukken kleien, bouwen of knutselen, meestal naar aanleiding van een thema.’ Het project past goed binnen de pedagogiek van Reggio Emilia. ‘De studenten krijgen ook altijd een gastles over Reggio Emilia. Als je een relatie aangaat met een instelling, is het leuk om die te verdiepen als dat kan. Zo zouden we ons kunnen voorstellen dat de studenten een volgende keer vanuit de bso meer leren over de pedagogiek en de manier van werken die past binnen het onderwijsconcept van Reggio Emilia. Samenwerken kan heel constructief zijn, met onze kunstexpertise en de didactische expertise van Landstede Kinderopvang.’