Zwolle – Zwolle heeft de beste citymarketeers van Nederland! Maar dat zijn niet de mensen die er voor betaald krijgen. Daar is de vrijwillige Internetkrant Weblog Zwolle het natuurlijk helemaal mee eens! Over Zwolle wordt op social media het meest gesproken. Helaas niet over het prachtige historische centrum van de ‘Hanzestad’, zoals citymarketeers aldaar graag zouden zien, maar over voetbal! Naast misdaad, geld en feestjes nog altijd het meest populaire gespreksonderwerp in relatie tot steden. Dit blijk uit een onderzoek van Clipit en een publicatie op frankwatching.com.
Uit het onderzoek naar berichten in online en social media over steden blijkt dat, gekeken naar het absolute aantal berichten per stad, met 746.434 berichten voor Amsterdam de meeste berichten worden gevonden. Geen hele verrassende uitkomst gezien het aantal inwoners van de stad. Wanneer er echter wordt gecontroleerd voor het aantal inwoners, wordt een hele andere uitkomst zichtbaar. Amsterdam zakt naar een elfde plaats. De nieuwe nummer 1 is Zwolle. Over de Overijselse hoofdstad wordt met 8% aan berichten in verhouding het meest geschreven in online en social media. Dat betekent 1,8 bericht per inwoner. De berichtgeving was daarnaast de op één na meest positieve.
In de onderzochte periode van 1 september 2012 tot 1 november 2012 werd er vooral veel over het Zwolse voetbal geschreven. Ondanks een nederlaag op 28 oktober blijven fans positief. “Zwolle doet het echt netjes in de eredivisie, 15e plek. Ze zijn de eredivisie waard”, schrijven Zwollenaren op Twitter.
Trots 😀
Goed gedaan inwoners van Zwolle. En wat zijn de PEC Zwolle supporters goed bezig, ze staan vierkant achter hun cluppie.
Des te beter PEC presteert, des te minder azijnplissers, des te minder social-media:o
Wat een leuk bericht! Vooral omdat de liefhebbers van het betaald voetbal in Zwolle (P.E.C.) de stad zo omhoog stuwen.
Zwolluhhh!!!