Donderdagmiddag is op de Dokter Deenweg een 30-jarige Zwollenaar aangehouden voor belediging en bedreiging van een medewerkster van een energiebedrijf.
De afgelopen periode pleegde hij bij herhaling deze feiten ten opzichte van personeel van dit bedrijf. Voor het gebouw had hij een toegangsverbod, hetgeen hij negeerde. Hij is ingesloten en tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.
Niet goed een dergelijke reactie richting het energiebedrijf. Maar wel ergens voor te stellen. Want af en toe vraag ik me echt af of de mensen daar slapen of zo. In elk geval is klantvriendelijkheid ze vreemd. Dat wordt nog leuk als straks Essent en Nuon gaan fuseren. Over Nuon hoor ik van familie die in hun gebied woont eigenlijk enkel klachten en ook bij Kassa is Nuon een goede bekende.
Maar weer even terug naar Essent. Het is weer tijd voor de jaarafrekening. En, net als voorgaande jaar mag ik weer behoorlijk geld terugkrijgen van de beste mensen van Essent. Iets wat ik ze al bij de nieuwe voorschotberekening van vorig jaar op attent heb gemaakt, omdat ik ook toen terugkreeg en toch meer moest gaan betalen. Ook nu is dat dus weer aan de orde. Ik heb behoorlijk wat teruggekregen (omgerekend ca â⤨¬17 per maand), maar moet toch ineens 10 euro per maand meer gaan betalen, terwijl het verbruik van dit jaar en dat van vorig jaar eigenlijk niet verschillen. En dan blijven ze op vragen hieromtrent maar roepen dat ze uitgaan van het verbruik van het afgelopen jaar. Misschien kan ik dan niet rekenen hoor, maar iemand terugbetalen omdat hij minder verbruikt dan waar het energiebedrijf van uitgegaan is en dan toch behoorlijk wat meer gaan vragen voor het volgende jaar……..
Zou er soms een lek ergens in de leidingen bij Essent zitten waardoor ze door de gaslucht in slaap gesust worden? 😛 Dan is het maar goed dat bovenstaande man niet met een vuurtje is gaan spelen…… 8)
Ik denk dat ze met een verhoging van 10 euro alvast inspelen op de prijsverhoging van volgende jaar!
Maar vorig jaar hadden ze ook al een verhoging van tien euro bedacht terwijl ik ook toen al flink terug ontvangen heb. Het blijft dus krom, zeker omdat ze beweren uit te gaan van het verbruik van afgelopen jaar. Of zijn ze echt zo paniekerig dat ze elk jaar maar vast 40% bij mijn jaarverbruik van het jaar eerder optellen om een crisis te ondervangen. Want de tien euro verhoging is gelet op hun uitgangspunt van het verbruik van een jaar eerder niet de enige verhoging, maar ook het gedeelte dat ze nu eerst weer braaf terugstorten, hetgeen ze naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar weer doen gezien de constantheid in gebruik bij mij.
Blijkbaar zijn ze uit op renteopbrengsten van al die teveel betaalde gelden. Want het is dan misschien wel leuk voor de afnemer om aan het eind van een jaar weer wat terug te krijgen, maar als deze datzelfde geld op een bankrekening kon zetten, zou hij meer geld gehad hebben aan het eind van het jaar.
Maar het gaat me eigenlijk niet eens om het geld. Het blijft vooral tegenstrijdig met hun eigen uitgangspunt die ze zelf letterlijk verwoorden zoals hiervoor weergegeven. En tegelijk vind ik het gewoon niet echt rechtvaardig om iemand zoveel meer te laten betalen als direct aan het begin eigenlijk al duidelijk is (vanuit het recente verleden) dat het onnodig is. En dan maar roepen dat een eventuele aanpassing hunnerzijds niet meer mag bedragen dan tien procent, tenzij er een concrete wijziging in verwarmingssituatie heeft opgetreden. Voor de rest achten zij het onnodig…..
@Henk
De door jou beschreven werkwijze is met opzet zo in elkaar gezet, omdat men er op hoopt dat velen hun rekeningen en meters niet nakijken en dus ook niet hun geld terug vragen.
Men draait de mensen bewust een loer en pleegt feitelijk pure diefstal.
Geld terugvragen hoeft niet, want je krijgt standaard een afrekening.