Zwolle – In opdracht van de gemeente Zwolle begint aannemer Van Gelder op vrijdag 1 maart met de tweede fase van Reconstructie stadsentree Katerdijk. In deze fase vinden de werkzaamheden plaats op de noordelijke rijbaan. De werkzaamheden duren tot medio april en hebben gevolgen voor het autoverkeer. Via de Minder Hinder Widget kunnen weggebruikers de verkeershinder en meldingen via hun computer en smartphone gedurende de wegwerkzaamheden volgen.
In de tweede fase van de reconstructie vinden werkzaamheden plaats op de noordelijke rijbaan. Het werk bestaat uit het opbreken van de bestaande rijbaan en het aanleggen van de nieuwe. De activiteiten op de noordelijke rijbaan duren tot medio april. De computertoepassing – een zogenoemde widget – is een handig middel dat weggebruikers via een website een overzicht geeft van de verkeershinder en meldingen gedurende de werkzaamheden aan de Katerdijk. Om zelf de melding te kunnen controleren zijn een aantal webcams toegankelijk met uitzicht op de drukste punten rondom de Katerdijk. De widget is te gebruiken op pc, mobile device of eigen website en is beschikbaar via de projectwebsite www.zwolle.nl/katerdijk. De (mini)website is één van de maatregelen die het samenwerkingsverband Zwolle Kampen Netwerkstad neemt om overlast als gevolg van werkzaamheden aan onder meer de Katerdijk te verminderen. Na een korte testperiode is de widget, met live camerabeelden en verkeersinformatie, vanaf 9 maart volledig functioneel.
VerkeersmaatregelenDe activiteiten van maart tot medio april hebben gevolgen voor het autoverkeer. Gedurende de werkzaamheden is één rijstrook in één rijrichting beschikbaar voor autoverkeer en één rijstrook beschikbaar voor busverkeer en hulpdiensten. Om de binnenstad bereikbaar te houden is er gekozen voor prioriteit ‘de stad in’. De Zwolse binnenstad blijft daarom vanaf de A28 afslag Zwolle-Centrum bereikbaar voor het autoverkeer. Om het werk op de rijbanen veilig uit te voeren is het noodzakelijk om de rijrichting de Pannekoekendijk – de A28/Blaloweg gedurende die periode voor het autoverkeer af te sluiten. Om het verkeer op drukke momenten beter te laten doorstromen gelden aangepaste bedieningstijden voor de Hofvlietbrug en Holtenbroekerbrug. Fietsers over de Katerdijk ondervinden tijdens de werkzaamheden op de rijbaan geen overlast.
Dynamisch Verkeerverwijssysteem
Voor de snelste route worden automobilisten vanaf de A28 tot en met de Zwolse buiten- en binnenring geadviseerd via het verwijssysteem. Het systeem is te herkennen aan de dynamische borden langs de kant van de weg. Met behulp van intelligente camera’s, dynamische verkeersborden en verkeerslichten stuurt het verkeerverwijssysteem het autoverkeer aan op basis van de meest actuele informatie om de knelpunten in het Zwolse verkeerssysteem te voorkomen.
Reconstructie stadsentree Katerdijk
De herinrichting van de Katerdijk vormt de eerste fase van de aanpak om de doorstroom van het openbaar vervoer te verbeteren. Door de verwachte wijziging van de busroutes, als gevolg van de verplaatsing van het busstation, ontstaat een behoefte aan snellere en robuuste infrastructuur voor de bus. De reconstructie is mede mogelijk gemaakt door de bijdrage van de provincie Overijssel.
Op de website www.zwolle.nl/katerdijk is uitgebreide informatie over de reconstructie te vinden.