Zwolle – Woensdag 20 november wordt op Onderwijscentrum de Twijn ‘Bewegingsonderwijs op Maat’ gelanceerd: een onderwijskundig aanbod van Bewegen Samen Regelen i.s.m. Onderwijscentrum de Twijn voor het bewegingsonderwijs op scholen. Met ‘Bewegingsonderwijs op Maat’ kunnen leerlingen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte op hun eigen niveau aan de reguliere gymles deelnemen.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Met de invoering van de wet passend onderwijs, die op 1 augustus 2014 ingaat, krijgen scholen een zorgplicht. De scholen van de Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio, het bestuur waartoe ook Onderwijscentrum de Twijn behoort, bereiden zich goed voor en doen dat onder andere door het opstarten van samenwerkingsprojecten. De samenwerking tussen Bewegen Samen Regelen en Onderwijscentrum de Twijn, met als resultaat ‘Bewegingsonderwijs op Maat’ is daar een mooi voorbeeld van.
Bewegingsonderwijs op Maat
De invoering van de wet passend onderwijs betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Het Bewegingsonderwijs mag hierbij niet vergeten worden! Daarom biedt Bewegen Samen Regelen voor kinderen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte een oplossing. In samenwerking met Onderwijscentrum de Twijn zijn bestaande leskaarten aangevuld met aandachtspunten en alternatieven voor deze doelgroep. Deze activiteiten maken het mogelijk dat ook de kinderen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte op hun eigen niveau aan de reguliere gymles kunnen deelnemen.
Hallo,
Mijn naam is Ron Meijer. Ik ben vakleerkracht bewegingsonderwijs in het speciaal Basis Onderwijs.
Ik ben benieuwd naar alle ontwikkelingen op het gebied van Passend Bewegingsonderwijs.
Het grote verschil tussen speciaal en regulier basisonderwijs zit het bij de gymles ook in het aantal leerlingen. Ik heb bij de gymles maximaal 15 leerlingen in een groep. Dat wordt straks wennen voor de leerlingen die van het speciaal basisonderwijs naar het reguliere B.O. gaan.
Hoe kun je deze leerlingen die qua motoriek een achterstand hebben toch voldoende aandacht en hulp bieden bij de gymles in een klas met 30 leerlingen? Ben benieuwd hoe dat gaat in de gymles!
Mvg,
Ron Meijer